23948sdkhjf

DTL er ikke en hemmelig loge

Direktør Michael Svane vil gerne udlevere listen over delegerede ved seneste generalforsamling til vognmand Karl Robert Knudsen.

»Jeg synes Karl Robert Knudsen skal henvende sig til mig. Listen er på intet sæt og vis hemmelig at kigge i for medlemmerne.« Sådan siger ordførende direktør Michael Svane, DTL.

På Lastbil Magasinets hjemmeside i går beskrev vi, hvordan vognmand Karl Robert Knudsen, Them, flere gange uden held forsøgte via e-mail at få DTL til at udlevere listen.

Hans korrespondance var med jurist Henriette Skaastrup, DTL, og gang på gang fik vognmanden det samme svar, at han måtte henvende sig til sin kredsformand, hvis han ville vide, hvem der var sendt til generalforsamlingen med stemmemandat fra hans område.

»Du kan henvende dig til kredsformanden og forespørge, om han vil udlevere disse oplysninger,« lød juristens svar.

Det var Karl Robert Knudsen ikke helt tilfreds med, da det var den konkrete liste fra den ekstraordinære, lukkede generalforsamling den 12. oktober i Fredericia, han efterlyste. Svaret fra DTL fik ham til at mene, at foreningen måske var en hemmelig loge for de få indviede.

En misforståelse

Michael Svane ønsker ikke at kommentere direkte på korrespondancen mellem Henriette Skaastrup og vognmanden, men han siger:

»Korrespondancen afspejler dog, at man har været i en situation, hvor man ikke var på det rene med, hvad det var, Karl Robert Knudsen var ude efter. Man troede, han ville vide, hvem der var peget på som delegeret i de enkelte kredse. Jeg vil også gerne understrege, at DTL ikke er nogen loge, og at vognmanden bare kan henvende sig til mig,« siger direktøren.

Går ikke med mundkurv

I gårsdagens artikel på hjemmesiden efterlyste Karl Robert Knudsen også oplysninger om det initiativ, som blev sat i scene på Skørping-mødet i februar.

»Her lovede Michael Svane, at der skulle oprettes en ERFA-gruppe for selvkørende vognmænd. Gruppen blev aldrig til noget. Jeg tror, Michael Svane har fået mundkurv på af de store, fordi de ikke er interesseret i, at vi små står sammen.«

Sådan lød Karl Robert Knudsens udlægning af den sag.

»Jeg vil gerne understrege, at der ikke er nogen, hverken fra den ene eller anden side, der har givet mig mundkurv på. Og så vil jeg i øvrigt sige, at hvis vognmanden tog kontakt til os, så ville han vide, at der siden i sommer er pågået arbejde med at lave en sådan ERFA-gruppe,« forklarer Michael Svane.

Kun fødselshjælper

Direktøren pointerer, at det ikke er DTL, som skal oprette gruppen.

»Vores rolle er, at vi gerne vil hjælpe til som fødselshjælper, men gruppen af selvkørende vognmænd må selv tage initiativet, og det var også det, jeg sagde i Skørping. Jeg lover til gengæld, at DTL vil stå bi med råd og dåd,« siger Michael Svane.

Han fortæller også, at DTL inden sommerferien i år var involveret i det første møde med det kontaktudvalg, som er nedsat af de selvkørende vognmænd til at forestå etableringen af ERFA-gruppen.

Med på bestyrelsesmødet

19. december afholdes der bestyrelsesmøde i DTL. Her skal medlem af kontaktudvalget, vognmand Jan Jacob Nordvang, Havdrup på Sjælland, præsentere udvalgets forslag til gruppen.

Jan Jacob Nordvang vil godt holde kortene lidt ind til kroppen, indtil det er sket, men kontaktudvalget har dog flere ting på bedding til gruppens sammensætning og fremtidige arbejde.

»Vi har haft fat i forskellige mennesker rundt om i landet. En ERFA-gruppe på 100 til 150 medlemmer vil blive alt for omfattende, så vi forestiller os, at man i kredsregi skal udvælge nogle personer, som skal repræsentere den enkelte kreds i gruppen,« fortæller Jan Jacob Nordvang.

I arbejdstøjet

Han mener, at der er mange sager, som ERFA-gruppen kan tage fat i. Det kan blandt andet være at få forhandlet bedre olie- og forsikringsaftaler i hus for de selvkørende vognmænd.

»Vi skal også give tilbagemeldinger til DTL om de problemer, som de små vognmænd står med, så vi kommer til at virke som en slags sparringspartner for dem,« mener Jan Jacob Nordvang.

Oprindeligt bestod kontaktudvalget af otte selvkørende vognmænd. Det er i dag reduceret til tre. Ikke mindst på grund af de hårde tider i vognmandsbranchen, som har betydet, at de øvrige har drejet nøglen i virksomheden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.628