Energipriser er eksploderet
Stigningen betyder, at transporterhvervet i år betaler 2 milliarder kr. mere for dieselolien end for to år siden.
Og i samfundet som helhed stiger inflationen mærkbart, fordi den årlige omkostning til olie og gas vil være 21,4 milliarder højere i forhold til 1998 niveauet, svarende til 2 procent af det danske bruttonationalprodukt.
Det viser DTL’s nyeste beregninger af de stigende brændstofpriser. Med så store stigninger vil det sætte inflationsspiralen i gang, vurderer DTL.
Staten scorer kassen
De olieproducerende lande er imidlertid ikke alene om at score jackpot. Herhjemme er den danske statskasse den store vinder. Med dagens oliepris vil staten i forhold til 1998, ifølge DTL’s beregning, opnå øgede indtægter på 19,3 milliarder kr. årligt.
Den ekstra indtægt kommer i form af stigninger i olie- og benzinafgifter og øget omsætning på naturgas, der jo følger olieprisen, samt i form af koncessions- og olierørledningsafgifter og kulbrinteskat fra olie- og gasproduktionen på Nordsøen.
Med de øgede indtægter burde staten, efter DTL’s mening, have råd til at nedsætte dieselafgiften med 72 øre/liter. Det vil umiddelbart koste statskassen ca. 1,4 milliard kr., men efter DTL’s vurdering vil danske og udenlandske lastbiler i stort omfang skifte fra udenlandsk til dansk diesel (svarende til 5-600 millioner kr. i dieselafgifter).
Set i det perspektiv vil statskassen miste under 1 milliard kroner ved at sænke dieselafgiften med 72 øre pr. liter, mener DTL.