23948sdkhjf

Elvin Jensen: Jeg skulle være blevet i Vestervig

Elvin Jensen fortryder, at han flyttede til Padborg med Hammer Trans ApS.

»Jeg skulle aldrig være flyttet til Padborg. Jeg skulle have fortsat med at drive Hammer Trans fra Vestervig, for da gik det godt, og der var styr på tingene,« siger Elvin Jensen.

I hans egen gennemgang af et broget livsforløb, skal læserne med tre år tilbage i tiden, hvor Elvin Jensen havde overtaget styringen af Hammer Trans ApS efter sin søn Tommy Jensen.

»Vi solgte huset i Hauge ved Herning og flyttede til Vestervig. Tanken var at have 1-3 biler, og jeg ville køre selv. Jeg fik da det råd af min revisor René Paulsen, at enten skulle jeg være selvkørende, eller også skulle jeg have flere biler, så der var basis for, at jeg kunne gå hjemme.«

Fik besøg af en tysker

Altså fulgte Elvin Jensen revisorens råd om at udvide. Opgaverne blev delt sådan, at vognmanden styrede bilerne, og René Paulsen styrede det administrative: »Og det gik godt,« pointerer Elvin Jensen.

På et tidspunkt fik Hammer Trans besøg af Michael Kitzelman. Han er tysker og solgte på daværende tidspunkt trailere for Euro Leasing, Padborg.

»Vi diskuterede køb af nogle trailere, men det blev ikke til noget,« forklarer Elvin Jensen.

DV's skyld

I februar 1999 oprettede Elvin Jensen L.E.J. Transport ApS, som et datterselskab til Hammer Trans ApS: »Det var faktisk Danske Vognmænds skyld, at L.E.J. Transport ApS blev stiftet. Hammer Trans var medlem af DV, og jeg blev rasende under konflikten i maj 98, hvor vi ikke måtte køre. Jeg ville ud af DV, men det ville tage 1-2 år. Derfor ville jeg have et selskab, der ikke var med i DV.«

»Jeg fik den idé også at lave et tysk datterselskab,« fortæller Elvin Jensen. »Og så er det bedst at have en tysker i ledelsen, så jeg spurgte Michael Kitzelmann, om det var noget for ham at blive direktør. Selskabet skulle laves på den lovlige måde og skulle hedde Hammer Trans GMBH. På toppen af det hele var det meningen at oprette et holdingselskab,« siger Elvin Jensen

Tyske tanker

Som begrundelse for den idé giver han det fakta, at det 1. januar 1999 blev lovligt for danske selskaber - med datterselskaber i udlandet - at overføre overskuddet fra datteren til holdingselskabet, og dengang gik det ifølge den tidligere vognmand stadig godt i Hammer Trans.

Så godt at der blev overført 50.000 D-mark fra selskabets konto til oprettelsen af det tyske selskab. I øvrigt var det også Elvin Jensens mening på et senere tidspunkt at overføre danske Hammer Trans’ biler til det tyske selskab.

»Meningen var med tiden, at alt materiellet skulle ejes af holdingselskabet, og at bilerne skulle køre på tyske plader. Men føreløbig sad jeg i Vestervig og styrede 30 biler - egne og leasede. Til at hjælpe mig havde jeg revisor René Paulsen. Jeg havde et kontant depositum på 2,5 millioner kroner på bilerne, og leasingkontrakterne var ikke aktiveret over for Færdelsstyrelsen som garanti for tilladelserne,« forklarer Elvin Jensen.

Flyttede adresse

På anbefaling af Michael Kitzelman og Leif Wolf fra Blue Water, som Hammer Trans kørte for, rykkede selskabet til Plantagevej i Padborg, på en lejet adresse. Samtidig med det løb Hammer Trans ind i en økonomisk øretæve på en lille halv million kroner.

»Vi havde kørt for Delta Transport, Holland. En dag fik vi at vide, at selskabet var solgt. Vi rykkede og rykkede for pengene gennem advokatfirmaet Kromann og Reumert ved advokat Anders Hedetoft, Århus. Så fik vi en skrivelse fra det hollandske politi om, at der var indledt en straffesag mod en medarbejder i firmaet, og at vi godt kunne afskrive pengene,« forklarer Elvin Jensen.

Ny partner på bane

Der gik dog kun kort tid, inden en ny hollandsk samarbejdsparner blev fundet. Det var i marts-april 1999.

»Vognmand Karsten Poulsen, Aalborg havde tre biler, som kørte for HZ Transport BV NL. Firmaet var interesseret i at samarbejde med os. Jeg kontaktede min bror Chlevy, som for nylig var vendt hjem fra USA for at spørge, om han ville være daglig leder. Sammen rejste vi alle tre til Holland og mødtes med lederen Hans Zuiderwijk,« siger Elvin Jensen.

Nyt selskab

Hans Zuiderwijk tilbød danskerne et tilbagebetalingsfrit lån på 100.000 kroner, som skulle løbe så længe, de gjorde en god figur for HZ NL, men faldt de ved siden af, skulle pengene tilbage. Desuden skulle danskerne have ti procent af kørslen.

»Vi købte Karsten Poulsens tre biler, og i juli 1999 blev vort HZ Transport ApS stiftet med Chlevy og jeg som ligeværdige partnere. Men i al den tid vi kørte for hollænderne, fik vi ikke en krone for det,« forklarer Elvin Jensen.

HZ NL fik også en anden negativ betydning for det danske HZ. Hollænderne havde tidligere et selskab på Industrivej i Padborg under navnet HZ Danmark A/S. Det gik ifølge Elvin Jensen konkurs i første halvdel af 1999. Det betød at uanset hvor Chlevy og Elvin Jensen henvendte sig med HZ-navnet, så var der nul kredit.

Fortielse om konkurs

Men det anede de ikke, da de sad hos advokat Carsten Lorentzen i Århus 1. juli, hvor aftalen med hollænderne skulle indgåes.

Da skulle Hammer Trans pludselig overtage lejemålet på Industrivej og betale et depositum på 30.000 kroner samt købe inventaret for 50.000 kroner: »Jeg sagde, at det går jeg ikke med til. Men så fik vi at vide, at så blev der ingen aftale, og Carsten Lorentzen spurgte, om jeg virkelig ville sige farvel til en millionforretning i fremtiden på grund af 80.000 kroner. Det kunne selvfølgelig være rigtigt nok, og da jeg så fik prisen ned i 60.000 koner samlet, slog jeg til, men på mødet var der ingen snak om konkursen i hollændernes danske selskab,« fortæller Elvin Jensen.

Den fortielse kostede Elvin Jensen mange gamle forretningsforbindelser, og samarbejdet med hollænderne blev ikke den guldgrube, han havde forventet.

Fortsættelse følger i morgen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.049