Nordmænd kører lige til kanten
»De kører lige til grænsen.« Det mener politiassistenterne Hans Jørgen Jørgensen og Thomas Thomsen, Færdselspolitiet Randers.
Udtalelsen gælder de norske chauffører, som i går røg i politiets kontrol på brovægten ved E 45 nær Ellidshøj.
De to betjente nåede i løbet af en lille times tid at vinke ti lastbiler ind fra færgetrækket i Hirtshals, og selv om det er tredje søndag inden for en måned, at politiet bevidst går efter færgetrækket, så er det signal ikke nået op til broderfolket nordpå. Samtlige kontrollerede biler blev nemlig noteret for forseelser.
Kører for stærkt
Det kniber især gevaldigt med at overholde hastighedsgrænserne. En enkelt havde næsten farten oppe og ringe på 100 km i timen - gennem Limfjordstunnellen. Det koster en bøde på 1500 kroner.
Chaufføren havde en forklaring parat: »Det går ned ad bakke, og for at få fart på inden det går opad igen, blev foden nok lidt tung.«
Det er helt korrekt, at det går ned og op, men til gengæld er der ingen ting i vejen med skiltningen på stedet, hvor der er hastighedsbegrænsning på 90 km for personbiler.
En af de værre
To af de kontrollerede biler var danske. Også de kan se frem til en hilsen fra politiet i form af et bødeforlæg. Den ene bil var for lang. Den anden chaufførs sag er langt mere alvorlig. Hastighedsbegrænseren var sat ud af spillet, og bilens tekniske stand var så dårlig, at vogntog og chauffør fik politieskorte til synshallen i Aalborg, da det ikke var muligt at få en ansat fra bilinspektionen til at rykke ud og give møde på brovægten.
I dag mandag bliver lastbil og hænger underkastet et nærmere eftersyn. Chaufføren vedgik på stedet, at der er stor sandsynlighed for, at påhængsvognens plader ryger. Bremsekapaciteten var nemlig ikke noget at prale af.
Hverken vognmand eller chauffør var særligt begejstrede ved udsigten til, at piloten også står til en ubetinget frakendelse af kørekortet på grund af sagen med hastighedsbegrænseren.
Køreforbud
En nordmand indkasserede køreforbud. Ved færgen havde han spændt for en trailer uden at få papirerne med. Det beklagede han, men Thomas Thomsen forklarede ham, at det var der ikke noget at gøre ved, og at køretøjet måtte blive på stedet til papirerne blev fremskaffet.
Det er ikke bare hastigheden, som får en ekstra tand i de norske biler. De tre seneste søndagskontroller viser også, at mange af køretøjerne er alt for lange. Rekorden i går var 19,40 meter mod de tilladte 18,75 meter. En anden målte 19,35 meter. Chaufførerne fik besked på at korte køretøjet op - eller blive holdende.
Ingen overlæs
Til gengæld skal det siges til nordmændenes ros, at der ikke bliver fundet særligt mange overlæs. I går var der kun ét enkelt. Det problem blev løst på stedet, fordi der var to lastbiler fra samme firma. En to- og en treakslet. De byttede simpelthen trailere, så var vægten på begge biler acceptabel. På trods af byttet venter der et bødeforlæg, men set i lyset af at den ene chauffør - på grund af overlæs - ellers risikerede et kørselsforbud, tog begge chauffører det med godt humør.
Det er nu også sjældent, at færdselsbetjentene oplever, at chauffører og vognmænd hidser sig op i forbindelse med, at bilerne bliver kontrolleret og noteret for forseelser.