SID-medlemmer vil se handling nu
Tilstande som i en bananrepublik og plattenslageri. Det er de ord, formanden for Chaufførernes Fagforening i Aabenraa Johnny Schytt-Nielsen hæfter på de danske vognmænd, som flager til udlandet og driver deres forretninger videre der uden hensyn til love og regler.
I torsdags fik formanden så trafikminister Jacob Bukstis ord for, at der skal skrides ind over for de ufine metoder, og i går vedtog chaufførerne i Aabenraa på et stormøde et krav, som i al sin enkelthed går ud på, at myndigheder og organisationer medvirker til at stoppe ulovligheder, og at Færdselsstyrelsen skal inddrage tilladelser, når der er bevis for, at udflagningen er ulovlig.
På mødet blev diskuteret udflagning til både Luxembourg og Spanien. Især det sidste land blev debatteret livligt, fordi der på det seneste er dukket en ny konstellation op.
Fælles postkasse
På èn adresse i Alicante, Spanien sidder ifølge en pålidelig kilde fire danske vognmænd og driver forretning med biler på danske plader og med danske tilladelser i handskerummet. Det eneste, der ikke er dansk, er piloten bag rattet. Men hvad enten han nu er spanioler, portugiser eller tysker, så får han 10.000 til 15.000 kroner mindre om måneden end en dansk chauffør på dansk overenskomst.
Ifølge Færdselstyrelsen er reglerne klare nok. Danske biler, der kører på ditto tilladelser, skal afregne chauffører efter den danske overenskomst.
De fire vognmænd i det spanske er ifølge Lastbil Magasinets kilde Kim Bendtsen, Kollund, Niels Pagh Transport A/S, Vejen, Frank Sørensen, Sjølund, og DTT, Padborg. Niels Pagh fyrede i august måned flere ansatte. Begrundelsen var omlægning/udflagning til Spanien. Kim Bendtsen meddelte først i januar i år sine danske chauffører, at han rykkede ned i varmen med hovedparten af sin virksomhed og samme retning udstak DTT.
Ukendt adresse
Lastbil Magasinet er i besiddelse af en ansættelseskontrakt fra DTT´s spanske selskab under navnet Scandi Logistic S.L. på adressen C/De Canarias 46 B Santa Pola. Kontrakten er stilet til en tysk chauffør.
Chaufførernes Fagforening i Aabenraa tog først i september kontakt til Den Danske Ambassade i Spanien for at høre, om man der kunne finde virksomheden. Det lykkedes ikke.
Telefonoplysningen havde den ikke registreret - og iøvrigt heller ikke gadenavnet. Handelskammeret havde heller ikke firmaet på sin liste. To lokale transportfirmaer havde aldrig hørt om Scandi. Politiet kendte heller ikke selskabet, men de kendte til gengæld en gade ved navn Canaris.
»Hvis en virksomhed etableret i et andet EU-land udfører godskørsel for fremmed regning med en dansk tilladelse, foreligger der efter ministeriets vurdering en overtrædelse af det pågældende lands lovgivning, idet virksomheden i denne situation udfører godskørsel for fremmed regning uden at have den fornødne tilladelse hertil.«
Sådan hedder det i et notat fra trafikministeriet. På godt dansk betyder det: Danske tilladelser til danske biler - og spanske til spansk indregistrerede biler. Derfor kan en dansk vognmand godt flage til både Luxembourg og Spanien og indregistrere sine biler der, men han skal så også have enten luxembourgske eller spanske tilladelser, som han iøvrigt kan få, hvis han opfylder betingelserne. Og så skal han lige huske at overholde sit nye lands overenskomster.
Skik følge eller?
Samtidig vurderede Jacob Buksti efter mødet med Johnny Schytt-Nielsen, at godskørselslovens bestemmelser om god skik i branchen skal præciceres for at imødegå den ulovlige udflagning: »Det kan ikke være i overensstemmelse med god skik, når man ved kørsel i andre lande overtræder disse landes bestemmelser, der følger af EU-reglerne - og med dansk godskørselstilladelse i lommen - uden at dette får nogle konsekvenser for ens tilladelse til at drive
vognmandsvirksomhed,« lød ministerens vurdering.
»På mit møde med Jacob Buksti meldte han klart ud, at han vil hindre social dumpning, og at det kollektive aftalesystem undergraves ved udflagning, så jeg er nødt til at have tillid til ham. Det er det eneste valg, jeg har, Men det haster med at gøre noget for klokken er ti sekunder i 12,« poienterede formanden på mødet.
Lidt sabelraslen
Blokade eller ej på grund af de høje diselafgifter. Det emne optog mange af de fremmødte under debatten, men der var stort se enighed om, at det var et problem, som vognmændene selv måtte tage stilling til samtidig med, at der var stor forståelse for den enkelte arbejdsgivers situation.
En chauffør udtalte: »Hvis min vognmand holder først ved grænsen, vil jeg godt holde som nummer to.« Det synspunkt fik stor tilslutning.
Underbetalte østeuropæiske chauffører på danske biler - og deres danske arbejdsgivere - fik også et par ord med på vejen: »De smadrer det hele, så jeg kan kun opfordre jer til at henvende jer til politiet, når I holder ved siden af dem. Vi i afdelingen vil også sende alle forhold til Jacob Buksti, men vi skal have opbakning fra jer,« lød opfordringen fra Johnny Schytt-Nielsen.