23948sdkhjf

Kendt vognmand standser betalingerne

Vognmand Mogens Christensen Odense ApS, der i mange år var Fyns største vognmand, er netop gået i frivillig betalingsstandsning.

Firmaet, der i dag kører med 30 biler, fortsætter uændret med den daglige drift. Direktør Grete Christensen siger til Lastbil Magasinet, at hun er åben for alle muligheder efter den frivillige betalingsstandsning, der trådte i kraft den 6. september.

»Jeg håber på, at vi finder en fornuftig løsning, eventuelt i form af et samarbejde med en anden transportvirksomhed, eller en egentlig overtagelse. Og selv om jeg selvfølgelig også må tænke på min egen situation, er det ingen betingelse, at jeg fortsætter,« siger 31-årige Grete Christensen, der efterfulgte sin far i direktørstolen for tre år siden.

For blot få år siden var Mogens Chrsistensen Odense ApS Fyns absolut største vognmandsforretning med 75 biler.

Underskud på 3 millioner

Tilsynsførende advokat Ib Thrane, Odense oplyser, at det seneste regnskab, der blev afsluttet 30. juni, viser et underskud på ca. tre millioner kroner, mens egenkapitalen er reduceret til omkring to millioner.

Forrige regnskabsår gav et underskud på 479.000 kr., men egenkapitalen var stadig 4,6 mio. kr. Tallene for de seneste år viser, at det er gået op og ned for virksomheden.

»Men det egentlige problem er den daglige drift, hvor der tabes penge hver eneste dag, fordi kunderne ikke vil betale de øgede omkostninger, som vognmanden har haft, ikke mindst til olie,« siger advokat Ib Thrane.

Prisen er generelt for lav

Det bekræftes af Grete Christensen, som siger, at der ikke er nogen grund til at vente en hel uge på at holde stormøde blandt vognmændene for at diskutere, hvad man skal gøre ved olieprisernes himmelflugt.

»Det er blot at trække pinen i langdrag, for alle i branchen er hårdt ramt. I vores forretning har vi meget forskellig slags kørsel, og det er på hele markedet, at priserne er for lave. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre at få priserne hævet, og så har vi altså valgt at sige stop nu,« siger Grete Christensen.

Mistede FDB og Albani

Den store fynske vognmandsforretning har fået et par ordentlige hak i tuden i 90’erne efter 30 gode år, siden Mogens Christensen etablerede forretningen i 1961. Først lukkede FDB sit centrallager i Odense, hvorved Mogens Christensen mistede ca. 40 procent af sin omsætning. Herefter snuppede Frode Laursen kørslen for bryggeriet Albani, hvor Mogens Christensen havde 12 biler kørende på kontrakt.

Senest er det Danisco, der er i færd med at skære ned på Fyn, og her har Mogens Christensen haft 5-6 biler beskæftiget.

»Vi nåede selv at trække fem biler hjem, der kørte for LV Transport, inden der blev problemer på den front,« siger Grete Christensen.

Aktiv organisationsmand

Mogens Christensen, der er bestyrelsesformand og stadig har sin daglige gang på kontoret, har aldrig været fremmed over for et tæt samarbejde med andre transportfirmaer. Helt tilbage i 1988 sagde han i et interview med undertegnede:

»Vi er åbne for enhver fusion eller samarbejde, hvis samarbejdspartneren passer til vores forretning. Vi har en strategi, der siger, at vi fortsat skal spænde meget vidt og kunne tilbyde næsten alle former for transport. Men jo større, forretningen er, jo mere vil vi også kunne sprede os.«

De kommende uger vil vise, om Mogens Christensens 12 år gamle udtalelse nu bliver virkelighed - mere eller mindre frivilligt.

73-årige Mogens Christensen har været aktiv i organisationsarbejde i over 35 år. Han sad i mange år i bestyrelsen for de forskellige vognmandsforeninger, der i dag er samlet i DTL, og han er fortsat næstformand i Fyns Amts Vognmandsforening.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062