På rette kurs
Selv om de ni chauffører fra transportfirmaet Lauenborg Vejle A/S, som strandede på grænsen mellem Ungarn og Serbien i 34 døgn, er gode kolleger, så er det alligevel rart at blive herre i sit eget førerhus igen. Det kan nemlig også blive til for meget snak og for lidt kørsel.
Det mener eksportchauffør Bent Jørgensen. I dag læsser han vin i Frankfurt beregnet for de danske middagsborde. Vinen skal køres fra Tyskland til Svendborg.
»Og så regner jeg altså med at køre hjem og holde weekend i Præstø. Det har firmaet i det mindste lovet. Vi var seks chauffører, som læssede op sammen i mandags i Ungarn. Derefter skiltes vore veje, så nu må vi til at klare os selv igen,« siger Bent Jørgensen.
Men han synes nu også, det er dejligt at stå på egne hjul igen: »Vi vil helst køre. Det er nu det, vi er bedst til,« mener Bent Jørgensen. Lidt kostforandring trænger han også til. Menuen stod nemlig meget på grillmad og pomfritter under de mange døgns ventetid, indtil aflæsningsordren kom torsdag i sidste uge.
Selve aflæsningen fandt først sted fredag i sidste uge ved toldlageret på grænsen, da aftageren af papirrullerne, Korsnäs Yugoslavia ikke havde fået importlicens til at modtage rullerne fra den svenske søstervirksomhed Korsnäs Bates. Så snart papiret var læsset af, fik chaufførerne travlt med at komme over grænsen til Ungarn, hvor alle ni holdt weekend på grund af kørselsforbuddet lørdag og søndag.
Dækker omkostninger
En tur af normal varighed til Serbien tager otte dage. Det betyder, at de strandede biler i stedet for at vente kunne have gjort godt tre ture til denne destination.
Ansvarlig leder Jan Larsen fra Lauenborg A/S fortæller da også, at firmaet har mistet lidt penge på ventetiden - også selv om transportkøberen kontraktligt hænger på de faste drifts- og lønomkostninger.
»Læssene til Serbien kørte som en helt normal transportaftale, men det har da kostet lidt, fordi vi var ude at hyre biler for at overholde andre leverancer,« siger Jan Larsen.
Oplevelsen på grænsen får ikke Lauenborg til at ændre kørselsretning.
»80 til 90 procent af kørslen med firmaets 29 biler er på Østeuropa. Det vil vi ikke ændre på af den grund,« fortæller den ansvarlige leder.