23948sdkhjf

Vi må gribe i eget rat

Vognmand Finn Paulsen, Skærbæk, mener, at branchen og dens folk bærer en del af skylden for den hårde konkurrence på vejene.

Vognmand Finn Paulsen, Skærbæk synes det er ved at være på tide, at nogen kalder tingene ved rette navn og indstiller kanonen i retning mod dem, som har magten og midlerne til at rydde op i branchen - også i den del, som flager ud.

Han mener ikke, vognmandsfaget er for folk med svage nerver. Mange kæmper for deres økonomiske liv hver dag på vejene. Kørselspriserne stagnerer samtidig med, at olieprisen stiger - igen.

Set i det lys synes Finn Paulsen efterhånden, at dagligdagen er blevet lidt for spændende, men han mener også, at branchen, dens organisationer og Færdselsstyrelsen trænger til at få et par ord med på vejen, inden skytset rettes mod de "rigtige" udenlandske vognmænd, som i større og større antal indtager de danske veje.

»Repræsenterer DTL danske vognmænd i Luxembourg, eller er det bare den gamle slager om igen, at de plejer de stores interesse. Hvad med de vognmænd, som skal betale den danske hovedoverenskomst. Jeg føler, de er glemt,« siger Finn Paulsen. Med to lastbiler hører hans 16 år gamle forretning til de små i landet. Til gengæld er han en af de få, mindre vognmænd, der er ISO 9002 certificeret.

Svane i Luxembourg

Finn Paulsen mener ikke, det er DTL´s opgave at gøre en rejse til Luxembourg og give de danske, udflagede virksomheder "det blå flag."

DTL´s direktør Michael Svane besøgte for nylig Luxembourg: »Jeg besluttede mig for at se, hvad der foregår fremfor at kommentere på noget, jeg ikke ved noget om. Jeg mødte kun åbne døre, og det hele bar præg af, at der ikke er noget at skjule,« siger han.

En forespørgsel hos den luxembourgske fagforening OGBL-FNCTTFEL (søsterorganisation til Chaufførernes Fagforening i Danmark) viser, at foreningen har overenskomst med meget få af de cirka 30 danske tilflyttere. Løseligt har de danske vognmænd ansat cirka 450 chauffører, og af dem er kun godt 100 medlemmer hos FNCTTFEL.

»Jeg havde lejlighed til at se både skiver og ansættelseskontrakter, og det er korrekt, at der ikke er den store forskel på lønningerne i de to lande. Men i de virksomheder, som jeg besøgte, har de også et kørselsmønster, der involverer Luxembourg. Uden ærinde den vej er der ingen fidus i at flytte dertil,« mener Michael Svane. Direktøren mener, han lagde vejen forbi en halv snes udflagede vognmænd.

Ifølge den luxembourgske fagforening benytter de fleste danskere på stedet (nord)tyske chauffører, og vognmand Aage Kræfting, Farsø, som for tiden flager ud, lægger da ikke skjul på over for Lastbil Magasinet, at de kører på tysk overenskomst, og at han på den måde sparer mange penge på lønnen.

"Jeg kan kun sige, at i forhold til de virksomheder jeg har set, sidder jeg med det indtryk, at de danske vognmænd driver sobre forretninger i henhold til Luxembourgs regler," siger direktøren for DTL.

DTL til Luxembourg?

Finn Paulsen spørger sig selv, hvornår DTL har fået en afdeling i Luxembourg. Han mener, at organisationen hellere skulle tage sig af de problemer, som danske vognmænd i Danmark står med. Blandt andet over for Færdselstyrelsen.

Finn Paulsen synes nemlig, at styrelsen af og til sover i timen, når den bliver gjort opmærksom på folk, der ikke overholder de regler, som tilladelserne udstedes på.

»Giv ikke lønnnen skylden for, at vi ikke kan få forretningen til at give overskud. Men transportpriserne er så lave som aldrig før samtidig med, at den største konkurrence kommer fra vore egne såkaldte kolleger - og herefter fra udenlandske vognmænd,« siger Finn Paulsen.

De lave priser kan ifølge vognmanden hænge sammen med, at det visse steder kniber for vognmanden at overholde overenskomsten.

Ingen kontrol af løn

Det er Færdselsstyrelsen, der har pligt til at kontrollere, at chaufførerne - danske som udenlandske - på biler med DK-mærkat får den overenskomstmæssige løn.

»Det kontrollerer vi ikke, når vi har skiverne inde. Vi mener desuden, at moralen og selvjustitsen i branchen er så god, at det ikke er nødvendigt.« Sådan har kontorchef i Færdselstyrelsen Carsten Falk Hansen tidligere kommenteret den side af sagen.

»Vi får i stigende omfang henvendelser fra medlemmer om folk, der ikke overholder reglerne. Jeg kender også sager, hvor politiet til vor frustration ikke gør noget ved de ulovlige transporter, men det er klart, at vi ikke kan overtage myndighedernes rolle. Endelig er der konkret en række sager, som savner en stram hånd fra Færdselsstyrelsens side,« siger Michael Svane.

Finn Paulsen synes, at der er ved at være brugt tid nok. »Vi bliver kørt endnu længere ud på et sidespor, hvis der ikke sker noget. Mon Skørping-gruppen lever endnu? Jeg kunne godt ønske mig et kørselsstop med lukkede grænser og færgehavne. Så kan det være, vi kan råbe de relevante folk op, inden det er for sent. Danske firmaer flygter ud af landet, men der er noget galt, hvis det kan lade sig gøre inden for EU,« siger vognmanden fra Skærbæk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125