23948sdkhjf

Fordel med lange lastbiler

Af hensyn til miljø og sikkerhed bør 25,25 m lange vogntog tillades i hele EU og ikke kun i Sverige og Finland, hedder det i en ny rapport fra Svenska Åkeriförbundet.

De lange svenske køretøjer er en fordel for både miljø og sikkerhed. Det fastslog Svenska Åkeriförbundet (svenskernes pendant til Dansk Transport og Logistik, red.) på en miljø- og sikkerhedskonference i forbindelse med Lastbil 2000 i Jönköping.

»Køretøjer fra andre EU-lande slider 30 % mere på vejene og udleder 30 % flere emissioner end svenske køretøjer, udregnet pr. ton transporteret gods. Desuden øges trængslen på de europæiske veje, fordi der skal fem lastbiler med trailere til at transportere samme mængde gods som tre lange køretøjer klarer i Sverige og Finland,« sagde viceordførende direktør i Svenska Åkeriförbundet, Sören Johansson på konferencen, hvor han præsenterede forbundets rapport "Fokus på miljö og trafiksäkerhet för godstransporter på landsväg".

I rapporten opfordrer Svenska Åkeriförbundet EU til at komme med initiativer, der tilskynder de øvrige EU-lande til at indføre renere dieselolie for at mindske udslippet af svovldioxid.

»Miljøarbejdet er blevet en naturlig del af stadig flere svenske vognmænds hverdag. Den svenske vognmandsbranche er kommet langt i både miljø- og sikkerhedsarbejdet. Nu må det være på tide at gå videre på europæisk niveau,« sluttede Sören Johansson sit indlæg på konferencen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064