23948sdkhjf

Dræbt da hejselad svigtede

Dødsulykke: Mere opmærksomhed på eftersyn og vedligehold af materiellet kan forhindre gentagelser.

Det må aldrig ske igen. Det siger de personer, der var impliceret i en dødsulykke sidste år, hvor den 28-årige Lars Bo Madsen, Otterup, blev dræbt, da et hejselad brasede ned over ham, mens han lå inde under og var ved at reparere en lampe.

Siden ulykken sidste september er omstændighederne ved arbejdsulykken blevet gennemanalyseret af politi, Arbejdstilsynet og Teknologisk Institut. Konklusionen er, at ingen af parterne kan gøres ansvarlige, men at der er al mulig grund til, at vognmænd og andre, der ejer lastbiler med hejselad eller containerhejs, altid sørger for, at udstyret er i orden og ikke kan svigte, som det skete den dag i Søndersø nord for Odense.

»I dette tilfælde kunne kun en ingeniør med en specialuddannelse have fundet frem til den egentlige årsag, men eventuelle svigt i den hydrauliske motor kan afsløres ved rutinemæssige eftersyn - udover det lovbefalede årlige syn,« siger seniorkonsulent og ekspert i hydraulik Henning D. Lauridsen fra Teknologisk Institut i Århus.

Hvad var årsagen til ulykken?

»Der manglede en lille ventil i det hydrauliske system. Ventilen skal sørge for, at der ikke løber olie fra motoren tilbage til tanken. Når hydraulikmotoren alene skal bære lasten, blokerer olien inde i motoren nemlig for tandhjulene, så de ikke rykker sig. I dette tilfælde var noget af olien løbet tilbage. Derfor svigtede bremseeffekten. Det fik hele hejseladet, der hang i wirerne, til at skride,« forklarer Henning D. Lauridsen.

Ydermere stod støttebenene ikke på jorden, og der var ikke anbragt betonklodser eller andet til at opfange ladet. Så da hejsefaldet faldt, knækkede støttebenene som to tændstikker, og hele ladet endte oven på manden.

Vognmand Kaj Hansen, Lunde Vognmandsforretning, der i Lars Bo Madsen mistede en dygtig medarbejder og nær bekendt, mener, at ulykken er et sammenfald af flere uheldige omstændigheder, som alle kan lære af: »Vognmanden skal være dybt opmærksom på den nødvendige vedligeholdelse af alt materiel - ikke kun lastbilen i sig selv. Udstyret skal testes regelmæssigt, og chaufførerne må aldrig lade stå til, når vi taler om sikkerhed.«

Han bliver suppleret af Keld Thomsen, ejer af Fyns Karosseribyg, hvor Lars Bo Madsen havde stået i lære og hvor ulykken skete: »Vognmænd og andre af vore kunder må aldrig bruge et værkstedsbesøg hos os som en sovepude. Vi bliver i reglen brugt til at udarbejde konkrete mangler og ikke til generelle eftersyn. Vi gør det, kunden be’r om. Derfor er det ikke nok at slå sig til tåls med, at materiellet "jo lige har været på værksted". Sådant materiel skal afprøves og efterses regelmæssigt af fagfolk. Det må være læren af den tragiske ulykke,« siger Keld Thomsen, der selv overværede ulykken.

Ville du under et eftersyn have opdaget, at den ventil manglede?

»Nej. Den kan være anbragt utallige steder i det hydrauliske anlæg. Men vi havde formentlig opdaget, at der var noget galt, som skulle udbedres,« siger han.

Henning D. Lauridsen tilføjer: »Det gælder i høj grad også om at kontrollere den hydrauliske olie. Efter en tid kan olien blive blandet op med vand fra bilvask, og så kan der også ske et svigt i hydraulikken ligesom ved denne ulykke.«

Han mener, at branchen i det hele taget trænger til at få sat fokus på check, rutiner og vedligehold af sikkerhedsudstyret på containerhejs og lifte. »Det er farlige sager at arbejde med. Og der er ikke kun tale om ekstra udgifter for vognmanden, for det godt vedligeholdte materiel har større driftsikkerhed og i længden væsentligt lavere reparationsomkostninger. I de senere år er der specielt i industrien indført særlige discipliner for optimal vedligeholdelse af maskiner og andet materiel, og alle erfaringer herfra viser, at det er en vældig god forretning.«

Henning D. Lauridsen er parat til at mødes med vognmænd, der ønsker yderligere information om eftersyn og vedligehold af deres materiel.

Sådan gik det galt

Lastbilen er seks år gammel og forsynet med et stort hejselad til grisetransport. Vognmand Kaj Hansen havde haft bilen i cirka 10 måneder, da ulykken sker. Alle synskrav er opfyldt.

På ulykkesdagen er to mand i gang med reparationer på bilen, herunder Lars Bo Madsen, der nu arbejder som chauffør, men som er udlært karosseribygger på værkstedet. Han skal ordne et lysstik til en lampe, der skal være tændt under grisetransporterne. For at komme til er ladet hejst helt ned af lastbilen og hænger kun i de to wirer og med støttebenene omkring 20 centimeter fra at nå jorden.

I det hydrauliske system mangler en lille 5 bar kontraventil, der skal forhindre kavitation - en proces, der suger tomrum i olien, så olien flyttes væk fra det område, hvor den skal bruges. I dette tilfælde skal blot 0,05 liter hydraulisk olie gøre modstand inde i motoren, så den blokerer fuldstændigt. Det sker ikke. Noget af olien løber væk fra motoren og tilbage i tanken - og hydraulikken svigter....

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062