Farsø-firma udflager til Luxembourg
»Det er indlysendende. Vil vi have kørsel, må vi ikke være dyrere end udenlandske vognmænd, så den eneste vej frem er at få omkostningerne ned, så derfor flytter vi en del af forretningen til Luxembourg,« siger direktør Aage Kræfting, Cimbrer Logistik & Spedition Farsø.
Allerede nu er 20 af virksomhedens biler flaget ud med tyske chauffører bag rattet - blandt andet fem nyerhvervede biler, og fra Farsø lyder meldingen, at den fremtidige udvidelse af aktiviteterne i firmaet vil ske i Luxembourg.
»I Danmark er transportområdet et højtlønsområde. I det øvrige Europa er det et lavtlønsområde. En tysk chauffør tjener mellem 20.000 og 23.000 kroner om måneden. En dansker skal have 35.- 42.000 kroner. Det kan vi ikke konkurrere med,« siger direktøren.
Aage Kræfting langer kraftigt ud efter de danske politikere og landets urimelige skattetryk, for på trods af lønforskellen nord og syd for grænsen, så står den danske og tyske chauffører månedligt med den samme udbetaling på lønkontoen.
»Ole Stavad tænker kun på, at han skal have skattekroner ind, men en eksportchauffør, der er væk fra familien 27 dage om måneden, skal slet ikke betale skat. Politikerne glemmer, at skattetrykket er med til at flytte arbejdspladser til udlandet,« mener Aage Kræfting.
Kører videre?
Tidligere havde Cimbrer et kontor i Padborg med to ansatte. Det er solgt fra, men ifølge Aage Kræfting fortsætter afdelingen i Farsø uændret med lagerhotel med godt en halv snes ansatte og speditionskontor, hvor der er 11 beskæftiget.
»Vi har ikke fyret chauffører. Vi vil også stadig have cirka 15 biler på danske plader - og med danske chauffører. Den del bibeholder vi her i landet,« fortæller Aage Kræfting.
Den udtalelse vil formanden for SiD i Farsø, Gert Jakobsen, gerne stille spørgsmål ved: »Vi har kun et par danske chauffører som medlemmer, der er ansat hos Cimbrer Spedition, men vi har flere, som arbejder på lagerhotellet. Og jeg kan konstatere, at pensionsindbetalingerne for SiD-ansatte i år er faldet fra 22 i januar til 11 i maj, så jeg tvivler på, at der er 15 danske chauffører tilbage. Når jeg kommer i orden oven på ferien, vil jeg derfor have en snak med Aage Kræfting om hans pensionsindbetalinger.«
Lastbil Magasinet har talt med en anden kilde tæt på Cimbrer Spedition. Han siger: »Jeg tror alle biler flager ud efterhånden. Der er kun fem danske chauffører tilbage nu. Resten er tyskere, så tonen i firmaet er blevet en anden.
Ukendt
Aage Kræfting, Luxembourg. Sådan står der på de udflagede biler. Hos SiD´s luxembourgske søsterorganisation FNCTTFEL kender man ikke firmaet.
»De ansatte tyske chauffører er ikke organiseret hos os. Vi har heller ikke vognmandens navn registreret. Men fakta er, at firmaer med adresse i Luxembourg skal betale landets overenskomstmæssige løn - også selv om de ansatte er tyskere med adresse i deres hjemland,« siger faglig sekretær Hubert Hollerich.
Han finder det iøvrigt påfaldende, at mange af de udflagede danske vognmænd benytter tyske chauffører med adresse i Nordtyskland og især Flensborg-området: »De har langt på arbejde,« konstaterer sekretæren.
“Social dumpning, bekvemmelighedsflag, postkasseadresser.” Det er nogle af de betegnelser, Hubert Hullerich hæfter på de danske firmaers handlemåde.
»Jeg kan godt forstå, at det er svært at klare sig i transportbranchen i Danmark, hvis de vognmænd, der flager ud, bruger konkurrenceforvridende metoder og kommer tilbage til hjemlandet og tager kørslen for næsen af dem, som forsøger at drive en reel forretning under dansk flag,« poienterer han.
Penge at spare
Som Aage Kræfting nævnte, er der stor forskel på lønnen til en dansk og en tysk eksportchauffør.
En dansk chauffør, ansat hos en vognmand med dansk postadresse og på dansk overenskomst, tjener månedligt fra små 30.000 kroner og op til 45.000 kroner.
»En tysk eksportchauffør tjener 20.000 til 23.000 kroner om måneden,« fortæller Aage Kræfting. Det svarer meget godt til den ansættelseskontrakt, som et dansk firma beder sine tyske chauffører skrive under på. Det skal poienteres, at kontrakten ikke stammer fra Cimbrer Logistik og Spedition, Farsø.
Fast månedsløn brutto: 13.400 kroner.
Overtidsbetaling brutto: 2.900 kroner.
Diæter brutto: 5.500 kroner.
Brutto total: 21.800 kroner.
Minus udgifter til social sikring: 2.230 kroner.
Nettoudbetaling til chaufføren: 19.570 kroner.
I Tyskland er der så bare ikke noget, der hedder kildeskat. Derfor bliver det et samvittighedsspørgsmål mellem chaufføren og myndighederne, om skatten ryger i den tyske statskasse.
Tager man så en dansk chauffør med en månedsløn på 30.000 kroner, og stiller ham over for en tysk ansat på ovennævnte kontrakt, så viser regnestykket en besparelse på 125.160 kroner årligt i lønforskel på en dansk og en tysk chauffør.