Kontrol af nordmænd
”Den er for lang, så den må du korte op - eller blive holdende.” Det var beskeden til en norsk chauffør, efter at politiassistent Hans Jørgen Jørgensen, Færdselspolitiet Randers, søndag den 13. august havde målebåndet i brug ved en kontrol på brovægten ved E 45 nær Ellidshøj.19,03 meter eller 28 centimeter mere end de tilladte 18,75 meter. Det var længden på køretøjet. Noget spagt forklarede chaufføren, at han ikke kunne korte længden.
”Jamen så kører du bare af vægten og parkerer,” lød svaret. Senere fik han selskab af endnu to norske vogntog. De målte henholdsvis 19 og 19,15 meter, men modsat den første kunne de begge korte trækket op og fortsætte turen. Søndagskontrollen varede en times tid, og Hans Jørgen Jørgensen og hans kollega fra Randers, Evan Christensen, gik hovedsageligt efter norske biler fra færgetrækket, som tidligere på dagen landede i Hirtshals. Politiassistenterne glædede sig over, at der ikke var ét eneste overlæs på de 15 stoppede biler. Til gengæld viste skiverne et par overtrædelser på køre- hviletiden tidligere på turen, men ikke så meget, at chaufføren måtte til køjs.
”Det gik edderklumpeme stærkt,” kunne Hans Jørgen Jørgensen konstatere. Skiven viste en fart på cirka 107 km på en strækning. At chaufføren forklarede, at det var nedad bakke gennem tunnellen gjorde ikke sagen bedre: ”Kunne du ikke se, at der er fartbegrænsning. Du kan forvente en bøde på 1500 kroner,” lovede politiassistenten. Generelt viste skiverne, at det går alt for stærkt under Limfjorden.
Den, der gjorde sig mest bemærket ved kontrollen, var en dansk vognmand med rod i skiverne. Den første fra turens start i Viborg om fredagen manglede. Vognmanden forklarede, at den var sendt hjem til konen med posten.
”Så kender du postgangen. Når du kommer hjem, kan du sende den til Færdselspolitiet i Randers,” var ordren. Vognmanden blev noteret for rod i skiverne - der manglede også startsted på en enkelt. Desuden kørte han også for stærkt gennem tunellen.