Mange MAN-nyheder på IAA messen
De fleste MAN nyheder har i sagens natur relation til TG-A serien, der som bekendt blev lanceret i marts. Derudover vil publikum blandt andet få mulighed for at stifte bekendtskab med nye L2000 og M2000 modeller samt protypen på en helt ny V 10 motor med common rail teknik.
Vedrørende L2000 og M 2000, der er MAN's letvægts- og mellemvægtsbiler, er der foretaget så omfattende moderniseringer, at der næsten er tale om nye biler, som har arvet F2000 seriens betegnelse Evolution.
På den visuelle front er der ændret på designet for at få de nye Evolution biler til at minde om TG-A. De mest iøjnefaldende eksempler herpå er kofangeren med indbyggede lygter samt kølergitteret.
Nye motorer
Udvalget af førerhuse er udvidet. Til L2000 er der fire versioner, mens kollektionen til M2000 er udvidet med to førerhuse fra F2000 Evolution serien. Det er henholdsvis et kort og et langt førerhus med omfattende ændringer af interiøret.
Andre nyheder i forbindelse med L2000 og M2000 er nye 4- og 6 cylindrede euro-3 EDC motorer med fem forskellige effektrin, der strækker sig fra 140 hk med 540 Nm drejningsmoment for den mindste 4-cylindrede motor, til 280 hk og 1100 Nm drejningsmoment for den største 6-cylindrede motors vedkommende. I og med motorerne har elektronisk motorstyring, er fartfastholder standardudstyr i bilerne.
Sidst, men ikke mindst, er letvægts- og mellemvægtsbilerne blevet moderniseret med optimerede nye gearkasser fra enten ZF eller Eaton.
Nye TG-A førerhuse
MAN's nye TG-A familie er blevet suppleret med tre nye førerhusvarianter. I forhold til de to bestående XL og XXL varianter - der som bekendt er komfortable førerhuse til langdistancekørsel - er de nye førerhuse i højere grad udviklet til distributionskørsel over korte og lange strækninger. Som sådan er førerhusene 20 centimeter smallere og monteret 17 centimeter lavere på chassisrammen for at lette ind- og udstigningsforholdene. Således er førerhusene placeret tættere ved motoren, hvilket så har medført en 26 centimer høj motorkasse.
De tre nye førerhus-versioner bærer betegnelserne LX, L og M.
Mens førstnævnte er et langt førerhus med højt tag og to sovepladser, er L versionen monteret med en enkelt soveplads og normal taghøjde.
M er titlen på det nye korte førerhus, som primært er udviklet til TG-A biler, der kører lokal distributionskørsel og entreprenørkørsel.
Storebror
Med hensyn til motorkraft er der i TG-A sammenhæng en enkelt nyhed. Den hidtil stærkeste 460 hk udgave af den 12,8 liter store D2876 motor har fået en storebror med 510 hk effekt og 2300 Nm drejningsmoment.
Forøgelsen på 50 hk og 200 Nm er fortrinsvis hentet ved såkaldt chiptuning og en ny westgate turbo.
Det populære halvautomatiske gearskifte Comfortshift er også blevet optimeret. Skiftesystemets elektroniske styring er optimeret, så man kun behøver at bruge koblingspedalen ved igangsætning og stop.
Modsat den første version, hvor gearskift i det lave rangeområde krævede en koblingspedal, har den nye ændring resulteret i, at samtlige gearskift let foretages via den lille trykknap, der er monteret på gearstangen.
Ny luftaffjedring
Sidst men ikke mindst lancerer MAN en helt ny og anderledes luftaffjedret foraksel på IAA udstillingen. Der er tale om et fjedersystem, der ikke er set tidligere. Som helhed er det en enkel konstruktion med støddæmper og luftbælg samlet i én enhed.
På de kendte foraksel luftaffjedringer er luftbælgen typisk placeret helt nede ved forakslen, hvor der også er monteret en støddæmper mellem akslen og chassisrammen.
På MAN's LDS luftaffjedring er luftbælgen monteret øverst på et konsol, der er forbundet til forakslen. Denne del af konstruktionen kan i princippet tåle en vis sammenligning med Mc-Pherson systemet, som i vid udstrækning anvendes på personbiler.
Udover sin fastgørelse på konsollet er luftbælgen forbundet til forakslen med en støddæmper, der så igen er fastgjort til luftbælgens akselhus.
Overflødighedshorn
Da MAN holdt hof for pressen i juli, fik jeg bl.a. lejlighed til at stifte fysisk bekendtskab med en del af nyhederne. De var samlet i, hvad jeg vil kalde et overflødighedshorn af en TG-A, med bl.a. XXL førerhus, fuld luftaffjedring, 510 hk motoreffekt og fuldautomatisk TipMatic gearkasse.
Efter omkring 40 kilometers kørsel på ujævne landeveje og motorveje med de sædvanlige ujævne samlinger af betonbelægningen, er der egentlig ikke ret meget andet at sige, end at jeg aldrig har kørt i en trækker med så god motorkraft, så fin affjedring og så komfortabel kørekomfort. Det mest imponerende var dog, at hverken de ujævne kanter ved et vejarbejde eller de ujævne samlinger på motorvejen kunne mærkes i trækkeren, der havde en 40 tons lastet sættevogn på slæb.