23948sdkhjf

- Cabotage skyld i mere tomkørsel

Da cabotage-forordningen blev vedtaget var hovedformålet at effektivisere den samlede godstransport – både til gavn for transportvirksomhederne og miljøet.

Man ville ganske enkelt reducere antallet af lastbiler, der kørte tomkørsel i Europa.

I ny opgørelse fra Norge viser imidlertid, at reglerne kan have haft den stik modsatte virkning, fordi de misbruges til systematisk cabotagekørsel.

Det skriver Norges Lastebileier-Forbund NLF, der er Norges pendant til DTL.

Nye tal fra Statens Vegvesens trafiktællinger viser, at selvom den samlede godsmængde, der blev transporteret over grænserne til Norge steg med 7,7 procent fra 2011 til 2016, så faldt den gennemsnitlige godsmængde pr. lastbil med 12,64 procent i samme periode. Det svarer til 208.000 tomme lastbilture om året.

»Vi mistænker, at det hænger sammen med systematiske og planlagte cabotageture. Stadig flere udenlandske lastbiler kører ind i Norge med en symbolsk last om bord udelukkende for at få adgang til det lukrative indenrigsmarked. Det er efter vores vurdering i strid med EU’s cabotageregler, og det er slet og ret moderne piratvirksomhed,« udtaler direktør i NFL Geir A. Mo.

Han påpeger, at den ringere kapacitetsudnyttelse både går ud over miljøet og de norske vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047