23948sdkhjf

Usikre og nervøse vognmænd og chauffører

ATL-direktør: Dialog med myndigheder om sikkerhedskritiske fejl og mangler.

Lars William Wesch, direktør i ATL, siger i en aktuel kommentar ja til sikkerhed, men nej til store bøder.

- For et par år siden lykkedes det at få afskaffet bøderne for bagatelagtige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Chaufførerne kunne få bøder på mindst 3000 kroner, hvis de havde trykket forkert på en tast. Det fik mange til at overveje, om de ville blive i branchen. Nu er man desværre ved at gentage samme fejl ved at indføre meget høje bøder til chauffører, som kører i biler med sikkerhedskritiske fejl og mangler.

Ofte en vurdering

ATL-direktøren fortsætter:

- Vognmænd og chauffører skal selvfølgelig gøre deres bedste for at sikre, at lastbilerne ikke har alvorlige fejl. Dækkene skal være i orden, og bremserne skal virke. Men det er ikke altid muligt at se med det blotte øje, om dækkene har en revne. Eller at mærke om bremserne er præcis så effektive, som de skal være.

Dermed sigter Lars William Wesch på transportminister Benny Engelbrechts aktuelle pressemeddelelse om, ”at chaufføren ikke får en bøde, hvis han ikke havde mulighed for at opdage fejlen på lastbilen.”

- Men det vil ofte være en vurdering, som bliver foretaget af den enkelte betjent, som kontrollerer lastbilen. Der er i øjeblikket en forståelig usikkerhed og nervøsitet hos både vognmænd og chauffører over, hvad der kommer til at ske. Den problemstilling tager vi en dialog med myndighederne om i den nære fremtid, kommenterer Wesch.

Anbefaler nuværende bødeniveau

Samtidigt tager Lars William Wesch afstand fra, at bøderne på området stiger fra det kommende årsskifte.

Fra 1. januar får chaufføren således en bøde på 5000 kroner, første gang han noteres for en overtrædelse. Vognmanden får en bøde på 10.000 kroner. Anden gang lyder bøden på 10.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner til vognmanden.

- Store bøder hjælper ikke nødvendigvis på trafiksikkerheden. Tvært imod virker de urimelige, skaber frustrationer og gør det i værste fald sværere at skaffe nye medarbejdere. Hvorfor gå på arbejde hver dag, hvis man risikerer at skulle betale en stor del af sin løn i bøder? Vores anbefaling var og er, at bøderne bliver på det nuværende niveau. Ellers bliver det vanskeligt for branchen at udvikle sig og hente nye medarbejdere., tilføjer ATL-direktør Lars William Wesch.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111