23948sdkhjf

DAF hæver overliggeren med ny serie af førerhuse

DAF Trucks har netop præsenteret en ny lastbil-generation med et nyudviklet førerhus til fjerntransport.

DAFs nye førerhus er den første til at udnytte fordelene ved EU’s nye regelsæt for længdedimensioner på lastbiler, som giver mulighed for at gøre førerhuset længere foran for at opnå aerodynamiske fordele – og dermed spare brændstof og CO2-udledning.

Det nye DAF-førerhus er med en rundere front og lover op til 10% brændstofbesparelse med alle forbedringer indregnet. Oprindeligt testede DAF et førerhus med en markant længere snud, men test viste, at gevinsten på denne version var på kun 1% i forbedret aerodynamik – samt en betydeligt højere egenvægt.

DAF sætter med den nye langtursgeneration nye standarder for chaufførkomfort i førerhuset med hele 12,5 kubikmeter indvendig plads i den største kabine.

Fremover har XF-serien fået større søskende – nemlig XG og XG+, hvor sidstnævnte er den største kabine.

DAF Trucks introducerer med de langturslastbiler også muligheden for en spejlfri løsning med skærme på A-stolpen i stedet for traditionelle sidespejle.

Den nye generation XF vil kunne køre på brint. Om det så bliver med brændselscelleanlæg eller med brint-forbrændingsmotor, er endnu ikke afgjort.

DAF følger også tendensen i branchen med introduktionen af et digitalt instrumentpanel – og muligheden for en sekundær, digital infotainment-skærm.

DAF Trucks forventer, at de nye XF-, XG og XG+-serier går i produktion i slutningen af 2021. De første nye modeller på samlebåndet bliver 4x2 chassisbiler og trækkere.

Mere info om den nye DAF-generation følger snarest her på lastbilmagasinet.dk.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204