23948sdkhjf

Danmarks første kommercielle HVO-tank åbner i Ishøj

Tirsdag 5. november kl. 13.30 åbner Danmarks første HVO-tank hos Scania i Ishøj.

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) er et bio-diesel produkt, som typisk er baseret på fedtaffald eller restprodukter fra blandt andet skov- og fødevareindustrien og kan spare op til 70 % CO2. Brændstoffet har ydermere potentiale til at nå 90% CO2-reduktion set i forhold til fossil diesel.

Bio100 HVO Diesel fra YX Erhverv er ikke baseret på palmeolie eller restaffald af palmeolie, idet skovrydning og afbrænding af tørv ofte er gået forud for palmeolie-produktion, oplyser samarbejdspartnerne bag den nye tankstation.

For Scanias eget vedkommende gælder, at alle Scania-lastbiler uden tekniske opdateringer kan køre på HVO. Bagsiden af HVO er en merpris på ca. fem kroner plus moms.

»Som eksempel vil en rulle kiks i supermarkedet typisk stige med et par øre, hvis den er distribueret med HVO – altså en promille-stigning. En reel transportydelse som for eksempel udbringning og afhentning af en affaldscontainer vil stige med ca. 30 kroner, hvilket udgør bare 1,5% klima tillæg, idet en sådan container koster 2000,« siger Anton Freiesleben, salgsdirektør for lastbiler i Scania Danmark.

»Det fine ved HVO er således, at transportøren uden ekstra investering i nyt materiel kan tilbyde en klimavenlig transport og kun indkøbe den HVO-mængde, der svarer til det antal klimavenlige transporter, deres kunder har bestilt hos dem. Lastbilerne kan køre på 100% HVO, ligesom det kan blendes med almindelig diesel. Derudover har HVO tilmed bedre kuldeegenskaber end almindelig diesel,« siger Anton Freiesleben.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062