23948sdkhjf

- Det handler om billig arbejdskraft, intet andet

Kommentar til denne artikel:

DI Transport mener, at det at ligge ude er en del af chaufførerhvervet. Rigtigt. Det gør/må man jo også i op til 14 dage, idet man må afholde et reduceret hvil, herefter skal man ud af bilen, når det lovpligtige hvil på 45 timer skal afholdes, og chaufføren skal bo i en rigtig bolig, som alle andre mennesker gør.

DI Transport mener, at man skal sikre håndhævelse af køre- og hviletidsreglerne. Her er jeg meget enig, men det skal vel være hele regelsættet, altså også, at man ikke må afholde det lovpligtige ugehvil på 45 timer i lastbilen.

Det skal under ingen omstændigheder være tilladt, at chauffører er “tvunget” (på grund af fattigdom) til at leve et nomadeliv i lastbiler i mange måneder, som det sker nu. Men det er åbenbart det, som DI Transport mener, skal kunne fortsætte. Når jeg læser DI Transports høringssvar om færre penge/mindre fokus på 25 timers-parkering, og at man finder forslaget om en tidobling af bøden for ulovligt ugehvil for højt, er der meget, der tyder på det. Tværtimod, bøden skal op, som planlagt af regeringen, og det skal følges op med en effektiv kontrol.

Verden går i stå, mener DI Transport, hvis chaufførerne ikke må være i lastbilerne i mere end 14 dage?


Nej, det gør verden ikke. Vi har altid kunnet køre fra/til det land, bilen er registret i, og det kan vi stadig. Men det er klart, at så kan man jo ikke have en chauffør, der er bosiddende i et fjernt land.

Alle er enige om (med undtagelse af postkassefirmaerne, selvfølgelig) at fattige chauffører, der lever en kummerlig tilværelse i en lastbil i mange måneder i træk, kun handler om urimeligt lave lønninger og ikke om, at der er et behov for, at østeuropæiske lastbiler og chauffører er udstationeret til Vesteuropa.

Lastbiler, der kører i Vesteuropa, skal være fra Vesteuropa, og det ville endda løse problemet parkering, idet de vestlige biler/chauffører ofte ville kunne afholde de kortere hvil på chaufførens bopæl hos vognmanden eller måske hos en kunde, og det regulære hvil vil altid være hjemme. Det handler om planlægning.

Det er tiden til at gøre op med postkassefirmaer, slaver i lastbiler og østeuropæiske lastbiler, der intet har, at gøre i Vesteuropa, når man ikke har godstransporter fra/til bilernes hjemlande.

Ps. Og drop så lige al snak om arbejdskraftens frie bevægelighed. Der er fri bevægelighed, det er kun et spørgsmål om, hvad det skal koste.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
Bække

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109