23948sdkhjf

FDL: Vanvittige svar

Det er nogle helt komplet vanvittige svar, der, i dagens udgave af Lastbil Magasinet (torsdag, red), rulles ud fra henholdsvis Rigspolitiet og transportministeren i debatten om ugehvil i lastbilerne. Sådan lyder det i en kommentar fra FDL på baggrund af Rigspolitiets svar til transportministeren, som Lastbil Magasinet torsdag.

»Det er rigtigt, når Rigspolitiet anfører, at ugehvil i lastbiler ikke har væsentlig betydning for færdselssikkerheden, men hvad kommer det sagen ved, når problemet drejer sig om social dumping? Siden hvornår har Rigspolitiet fået ret til at politisere og afgøre, hvad der er ret og uret? Og hvorfor blander transportminister Ole Birk Olesen spørgsmålet om bøder ind i en problematik, der er langt mere alvorlig end snak om bødestørrelser? De to aktuelle udmeldelser viser desværre, hvad det er danske vognmænd på gule plader og med chauffører, som lønnes efter gældende danske overenskomster, er oppe imod,« lyder det fra FDL.

»Uanset, hvordan vi end vender og drejer problematikken, er det ikke politiets opgave at vurdere, om der er ressourcer nok til at udøve kontrol. Ingen er i tvivl om, at den form for kontrol er tidkrævende, men politiet kunne starte med at bruge de mange ekstra millioner, som politikerne har bevilget til skærpet kontrol, i stedet for at bruge en stor del af pengene på andre politimæssige, og administrative opgaver. Med den stil politiets ledelse lægger for dagen, kunne man lige så godt erklære, at der ikke er ressourcer nok, og at man undlader fartkontrol og lignende. Det er den forkerte vej at gå, når politiet fraskriver sig tidkrævende opgaver, selv om politiet udmærket kender reglerne og også ved, det her drejer sig om social dumping og uanstændig behandling af tusindvis af udenlandske vognmænd og chauffører.«

»Transportminister Ole Birk Olesen blander også æbler og pærer sammen, når han pludseligt argumenterer for, at et højere bødeniveau ikke i sig selv ændrer de vanskeligheder, der er forbundet med håndhævelsen af et forbud mod ugehvil i lastbilerne. Man kan tolke ministerens besynderlige udtalelse på flere måder, men udtalelsen ligner først og fremmest en dårlig undskyldning for at tilsidesætte et meget alvorligt, og stærkt konkurrenceforvridende problem. Tiden er inde til, at en samlet dansk vognmandsbranche gør politikerne opmærksom på, at det ikke er en tilfældig transportminister, der skal afgøre, hvorvidt en kontrol skal skærpes, og om der skal udstedes større bøder. Og at det ikke er politiets opgave at gradbøje tingene, så man slipper for at kontrollere ugehvilene.«

»Der tales en del om et stormøde. Nogle er for, andre er imod. Men debatten løber af sporet, når nogle antyder, at organisationerne blot vil søge at hverve nye medlemmer på et stormøde. Andre postulerer, at organisationerne intet gør, så det er desværre svært at se, hvordan vi får skabt tilstrækkeligt sammenhold blandt den brede flok af danske vognmænd. Og let bliver det ikke for DTL, FDL og 3F, når alle ved, at ITD, DI Transport, Danske Speditører med flere bruger hundrede af tusinde kr., nok flere millioner, på lobbyisme og økonomisk støtte til visse politikeres valgkampe. Men giver man ikke et nyt stormøde chancen, og er man ikke indstillet på at stå last og brast, er kampen for evighed tabt. Det er nu, der skal lægges pres på politikerne,« lyder det fra FDL.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094