23948sdkhjf

Kan man vinde et løb ved at stå stille?

En vognmand fra Slagelse har sendt redaktionen dette indlæg:

PostNord Logistics har aflagt årsregnskab for 2021 med et meget lille overskud på omkring 1 mio. kr. I 2022 forventer selskabet et resultat, som ligger mellem 0 eller 1 mio. kr.

Mit ærinde med dette indlæg er ikke at kaste smuds efter PostNord Logistics. Men som skatteyder og fragtmand er der simpelthen nogle forhold, som jeg bliver nødt til at påpege. For regnskabet understreger, hvorfor det er urimeligt for både transportbranchen og skatteyderne, at PostNord overhovedet transporterer stykgods.

Der er, undskyld jeg siger det, tale om et meget ringe resultat for 2021. På trods af Covid-19 og forstyrrelser i logistikkæderne var 2021 nemlig et endog særdeles godt år for langt de fleste på stykgodsmarkedet. Min egen lille butik viste et plus på 8 mio. for 2021. Det er ca. 8 gange større end resultatet i PostNord Logistics. Dette endda på baggrund af en omsætning, der måske er 10 gange mindre end PostNord Logistics.

PostNord forventer ikke selv, at deres resultat bliver bedre i 2022. Tværtimod.

Det skal holdes op imod, at for stykgodsmarkedet generelt har 2022 indtil nu været en god periode de første 6 måneder. Der er sandelig udfordringer nok, fx chaufførmangel, corona, inflation, stigende renter og globale logistikudfordringer. Alligevel tyder det indtil videre på, at 2022 ikke bliver ringere end 2021 for stykgodsmarkedet generelt. I det lys er det utroligt, at PostNord Logistics forventer kun lige akkurat at kunne slæbe sig over målstregen.

Hvorfor er det vigtigt? Kunne jeg ikke bare være ligeglad?

Nej. For når PostNord Logistics overhovedet er på stykgodsmarkedet, skyldes det i min optik, at man får en kæmpe hjælpende hånd af skatteyderne. Det kommer fx til udtryk ved, at man betaler en urealistisk lav husleje til det statsstøttede PostNord. Man lader heller ikke til at have omkostninger til fx kassekredit, som private selskaber ville have, velsagtens fordi man i stedet får hjælp fra PostNord.

Hertil kommer, at både Rigsrevisionen og Europa-Kommissionen har peget på, at staten ikke fører ordentlig kontrol med pengestrømmene mellem det statsstøttede PostNord og PostNord Logistics, som efter reglerne skal fungere helt uden støtte på et privat marked. Gør de det? Ja, det ved vi reelt ikke, for tilsynet hermed fungerer åbenbart ikke.

Så jeg undres. Jeg kan ikke forstå, hvorfor staten skal være aktiv på stykgodsmarkedet. Man kan tydeligvis ikke få en ordentlig forretning ud af det. Det er konkurrenceforvridende. Og der er tilmed tale om et endog meget velfungerende marked med høj grad af konkurrence og uden markedsfejl. Der er rigeligt udbud, og der er logistikkæder, som fungerer rigtigt fint. Det er kort sagt ikke brug for en statslig spiller på det marked overhovedet.

Så burde det ikke være på tide at konkludere, at elefanter ikke kan flyve, og at PostNord Logistics nu efter 10 år har haft chancen for at vise, at det er fornuftigt, at staten agerer aktør på et yderst effektivt stykgodsmarked, uden at det er lykkedes dem?

Tiden er kommet, hvor man politisk bør tage konsekvensen af, at PostNord Logistics trods statsmidler i ryggen ikke har kunnet få en fornuftig forretning op at køre. De er en dårlig business case for statskassen og for samfundet Danmark. PostNord Logistics bør udfases fra PostNords forretning.

Jens-Ole Larsen

Fragtmand, Slagelse

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.375