23948sdkhjf

Nu bliver filippinerne fyret

Er der lys i mørket i denne kolde tid, spørger Christian Jensen

DEBATINDLÆG:

Nu bliver filippinerne fyret!

Er det et lyspunkt i de korte, mørke dage?

Det er sandsynligvis ikke et lyspunkt for de filippinere, der nu bliver fyret, inden de endnu er kommet i arbejde hos Kurt Beier og hans ligesindede topfolk/fæller i branchen.

På kort sigt var det jo ikke den julegave/minde om Danmark, der lå i deres forventninger, da de startede rejsen til at komme til at arbejde i det forjættede land Danmark, som stillede dem guld og grønne skove i udsigt. Men på langt sigt kan det godt være, at det alligevel var det bedste, der kunne ske for dem.

Og jeg tror ikke, jeg bliver uvenner med nogen dansk vognmand, hvis jeg på vegne af de danske vognmænd, der forsøger at tilvejebringe et udkomme med danske plader, danske chauffører til lønninger på det niveau, som Trafikstyrelsen kræver for at være indehavere af danske godskørselstilladelser, og på branchens vegne siger undskyld og beklager de brodne kar i vores branche i Danmark og deres opførsel.

Men for de danske Vognmænd, der endnu er tilbage og forsøger at opretholde en eksistens med dansk arbejdskraft, må det absolut være et lyspunkt i de korte, mørke dage.

Det er det, for det første fordi det, som FDL i årevis har skrevet og sagt, endelig har fået offentlighedens og dele af det politiske spektrums opmærksomhed. Nu skal danske vognmænd stå sammen og holde larmen oppe, så vi får politikerne forpligtet, så de ikke kan løbe fra det, når larmen tager af.

For det andet viser det sig jo nu med al tydelighed, at den del af branchen, det være sig vognmænd og speditører, der har 99% af deres aktiviteter baseret på udenlandske lastbiler og chauffører, nu indbyrdes har konkurreret fragtpriserne ned på et så urealistisk niveau, så selv med 5-7-10 tusinde kroner i månedsløn til chaufførerne kan de ikke tjene de nødvendige penge til virksomhedens drift og administration.

Vores skøn er, at det bare bliver værre og værre, som tiden går, for selv med næsten nul løn har transport jo en omkostning. Og heldigvis har de alle jo over en kam ikke sparet på omkostningerne til sig selv og deres administrative personale. Så de slæber da heldigvis rundt på en god omgang fælles omkostninger, som de ikke lige slipper af med.

Men lad nu for guds skyld være med at få medlidenhed med dem. De ligger vel, som de selv har redt.

Eneste løsning på problemet er en kraftig prisstigning på alt det, de går og laver. Jeg har netop hørt, at Contrans har annonceret en prisstigning på 12%, og det er da en begyndelse, men der er rigtig langt op til et niveau, hvor alle kan få den løn og fortjeneste, der er nødvendig for at drive en acceptabel virksomhed.

Så overordnet set er der måske et håb om, at de, der gennem denne hårde tid med Kurt Beier, Contrans, HPT og mange flere, har holdt ud med danske chauffører og danske plader, endelig får en lille opmuntring/julegave, vi på sigt kan få glæde af.

Christian Jensen

Vognmand og formand for FDL

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094