Debat

16. oktober 2019 - 01:44

App linkNu på Google Play

- Vi spilder tiden på at give bøder for parkering i nødsporet

- Vi spilder tiden på at give bøder for parkering i nødsporet

16. oktober 2019 - 01:44

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

 

 

Jeg er som min anonyme kollega ansat i et tungvognscenter, for mit vedkommende i Tungvognscenter Syd, hvor jeg har været siden opstarten. Jeg er også tillidsmand for kollegerne i afdelingen.

 

Det er efterhånden helt klart at der er stor forskel på hvordan ledelserne i de 3 politikredse som har tungvognscentre håndterer personalet og kontrollen, jeg kan derfor sagtens se ideen i, enten en væsentlig større styring fra Rigspolitiet, eller simpelthen at den overordnede ledelse flyttes til Rigspolitiet.

 

Jeg må også give kollegaen ret i, at det ikke er alle de midler, som egentlig er øremærket tungvognskontrollen, som er endt rette sted, faktisk er der nok ret mange af dem, som er endt med at finansiere den daglige drift i politikredsene.

Måltalshysteriet stillet overfor kvaliteten er et kæmpe problem, primært skabt på Christiansborg og i ministerier, og så er der det faktum, at ”der er løgn og så er der statistik ”, som eksempel: hvis jeg kontrollerer et modulvogntog, så har jeg kontrolleret 1 enhed, hvis Færdselsstyrelsen kontrollerer et modulvogntog, så har de kontrolleret 3 køretøjer. På papiret ser det skidt ud for mig.

 

MEN, herefter ændres fortællingen. Personalet i Tungvognscenter Syd anvendes stort set ikke til andet end tungvognsopgaver. Hvis der sker et større færdselsuheld, en storbrand, eller hvis Fru. Hansen har overrasket en indbrudstyv, og vi lige er om hjørnet, så reagerer vi naturligvis og tager første hug, indtil sagen kan overdrages til ordenspolitiet. Samtidig er vi en operationel reserve som har politifagligheden den dag hvor hele læsset vælter, hvad enten det må være en miljøkatastrofe eller et terrorangreb – i mine øjne en styrke for samfundet, her er enhedspolitiets store fordel.

Rekruttering, ja det er lidt svært, men vi har ikke nogen som er tvunget ind i centeret, nogle er i centeret på en 2 års turnus og langt de fleste får så meget interesse i området at de ønsker en fast stilling i centeret. Blandt vores nyere folk er der f.eks. en uddannet lastvognsmekaniker og en efterforsker. De nye folk vi får ind skal naturligvis gennemgå en uddannelse i alle facetter i tungvognskontrol, man kan simpelthen ikke finde "nye" folk, med 20 års erfaring på området. Sådan er det jo i alle brancher. Vi har dog også en underafdeling, tungvognssekretariatet, som behandler virksomhedskontrolsagerne som oversendes fra Færdselsstyrelsen, de stillinger har vi meget svært ved at besætte, fordi det er ”kontorarbejde, blandet med en smule efterforskning” som ikke tænder ret mange politifolk.

Hvorfor har vi, i vores Tungvognscenter, ikke så svært ved at rekruttere ? Formentlig fordi vores Politidirektør har vægtet vores arbejde højt, og kun har trukket på os til andre opgaver i absolut mindste udstrækning. Da flygtningestrømmen og terrorbevogtningen var størst selvfølgelig mere end i dag.

 

Og ja, vi mangler hænder, i hvert fald hvis man vil opretholde talhysteriet, eller hvis man ønsker et øget kontroltryk. Man kunne måske også lade os arbejde ud fra vores erfaring/viden og tage os af de brodne kar, i stedet for hovedløst at skulle jagte tal. Det vil gavne trafiksikkerheden!!

 

Pt. spilder vi for eksempel en del tid på at udstede bøder for parkering i nødsporet på til-/frakørselsramperne til motorvejsrastepladserne. Vi er helt enige i at det er alt for farligt, at der holder lastbiler der, men så lang tid at der ikke er en parkeringsplads at finde på rastepladsen, og man ikke spærrer ramperne fysisk af, eller i det mindste skilter meget klart med, at der pålægges 3000 kr. i bøde (som vel at mærke opkræves på stedet, før lastbilen slippes, hvis det er en udlænding), så vil der holde lastbiler der, set med mine øjne.

Vores største force, frem for et ”BAG”, som hr. Chr. Pihl Lorenzen så brændende ønsker sig, er at vi spænder over hele paletten. Hvis vi standser en lastbil, og finder noget som kræver en efterforskning, så har vi både uddannelse og beføjelser til at handle på stedet. Sagen tabes med andre ord ikke på gulvet ved at skulle overdrages til en anden instans. Jeg tror at de fleste kan finde eksempler på, at det er noget skidt når en sag skal overdrages fra én offentlig instans til en anden, for hvem har så lige ansvaret?

 

Nogle har stillet spørgsmål ved vores mulighed for teknisk kontrol af lastbiler. Vi råder selv over diverse udstyr, samt personale som er uddannet til at bruge det, men trækker også køretøjer til nærmeste synshal, hvor vi ganske simpelt køber et syn (måske med bistand fra en af vores bilinspektører), vi trækker også biler ind til nærmeste værksted, hvor vi sammen med mekanikerne kan gennemgå det tekniske. Med andre ord er der en stor fleksibilitet, og sagerne kan igen føres til ende (og som altid, hvis det er en udlænding betales bøden, eller det depositum som svarer til den forventede bøde, før lastbilen slippes).

Henrik Madsen
Skolegade 3
7100 Vejle

Læst i alt:

1418 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger