23948sdkhjf

Er opgave del af out-kørsel?

Specialforening: Tjek om opgaven sætter tachografen på ”out”.

DTL Kran Blok Erfa, specialforeningen for vognmænd med kran- og / eller blokvognskørsel på programmet, opfordrer til, at vognmændene husker at tjekke, om deres opgaver nu også falder ind under ”out-kørsel”, hvor tachografen stilles på ”out.”

Specialforeningens sekretær, konsulent Finn Bjerremand, oplyser, at foreningen har fået følgende svar på en konkret forespørgsel til Færdselsstyrelsen:

”Det er ikke alene køretøjets registrering til ”Særlig anvendelse”, der er afgørende for, om et køretøj ikke er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne men, at det er af afgørende betydning, om køretøjet reelt er beregnet til at kunne medføre gods og faktisk anvendes i overensstemmelse hermed.”

Denne udtalelse er alene vejledende, og den endelige afgørelse af, hvordan reglerne om køre- og hviletid fortolkes, henhører under domstolene.

Uddybet svar

Færdselsstyrelsen uddyber blandt andet sit svar således:

”Reglerne om køre- og hviletid er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006 (køre- og hviletidsforordningen), Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 165/2014 (takografforordningen) og bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 (køre- og hviletidsbekendtgørelsen).

Det er i køre- og hviletidsforordningens artikel 2, stk. 1, fastsat, at forordningen som udgangspunkt gælder for følgende former for vejtransport:

a) godstransport med et køretøj, hvis største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn overstiger 3,5 ton.

b) personbefordring med et køretøj, der er konstrueret eller permanent indrettet til at befordre mere end 9 personer, inklusive føreren, og er beregnet til dette formål.

Køretøjer, der falder uden for de anførte kategorier, er ikke omfattet af bestemmelserne om køre- og hviletid.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11