23948sdkhjf

Førerløs fremtid

Rapport: Ny verden af førerløshed og automatisering.

Transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) har - via den nye rapport ”Mobilitet for fremtiden” - givet indblik ind i en fremtidig verden af førerløshed og automatisering.

Det skete på en velbesøgt konference tirsdag i København.  

En særlig ekspertgruppe udvalgt af ministeren, bestående af planlæggere og transportforskere, vurderer i rapporten, hvordan - og ikke mindst med hvilken hastighed - automatisering af biler bliver udbredt for henholdsvis lastbiler, busser, private biler og taxier.

Dermed giver rapporten et samlet indblik i, hvornår de nye teknologier - sammen med nye forretningsmodeller baseret på blandt andet app’s - leverer øget mobilitet til store grupper i befolkningen.

Øget trafik

Rapporten vurderer, at vejgodstransporten stiger med 12 procent fra 2015 til 2030, lidt mindre end væksten for personbilerne. Væksten vil blive klart størst i de største byer, fordi befolkningen vokser mest her.

Rapporten har et særligt afsnit om godskørsel, der taler direkte om kommende førerløs lastbilkørsel, platooning – og ligefrem flyvende droner i bydistribution. E‐handlen fortsætter med at trække omsætning ud af den eksisterende fysiske detailhandel, og det påvirker formentligt især udbuddet af udvalgsvarer, der koncentreres yderligere til færre og større byer.

Mangel på chauffører

En overgang til førerløse lastbiler stiller naturligt spørgsmålet, om de jobmæssige konsekvenser for de mange tusinde chauffører, der i dag arbejder i transporterhvervet.

Der er generelt enighed om, at der i dag er mangel på lastbilchauffører, og særligt langturschauffører, både i Danmark og i Europa generelt. Uden automatisering stiger sammen med den forventede vækst i vejgodstransporten, samtidig med at branchen har svært ved at tiltrække de unge generationer.

Politisk grundlag

DTL – Danske Vognmænds direktør Erik Østergaard finder rapporten egnet til, at man politisk kommer videre med de helt basale tiltag for infrastrukturen og sammenhængskraften i fremtidens velfærdssamfund:

- Udviklingen banker på, hvad enten politikerne ønsker det eller ej. Derfor bør denne rapport være endnu en øjenåbner for de siddende transportpolitikere, for det er dem, der skal skabe det grundlag, som udviklingen kan hvile på. Her tænker jeg især på infrastruktur og ITS (Intelligente Transport Systemer), som er blevet underprioriteret i den grad af samtlige regeringer i de senere år. Vores transportpolitikere har et helt grundlæggende ansvar for at berede vejen for den teknologiske udvikling, som ikke kan undgås. Det skal ske gennem fornuftig regulering og bevillinger. Det kommer vi ikke udenom.

Chauffør: Flere kompetencer

Erik Østergaard tilføjer:

- Fremtiden vil udfordre rekrutteringen af medarbejdere i transportbranchen. Den traditionelle chauffør behøver yderligere kompetencer, som branchen skal være vågen for at tilføre. Derfor har vi også i erhvervet selv et ansvar for at skabe et fornuftigt grundlag for udviklingen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078