DTL - Danske Vognmænd

12. december 2017 - 02:45

App linkNu på Google Play

Vognmanden

Fremskridt og mangler

12. december 2017 - 02:45

- Det er et vigtigt signal, at regeringen efter pres fra Dansk Folkeparti har forpligtet sig til en EU-indsats for at hindre misbrug af regler på transportområdet. På EU-plan skal der således arbejdes for, at der ikke sker en yderligere åbning af markedet for cabotagekørsel. Det ser vi som et udmærket udgangspunkt, men vi er helt klar over, at det bliver op til Dansk Folkeparti og oppositionen at tilse, at regeringen rent faktisk efterlever det, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL – Danske Vognmænd.

Opgør med postkassefirmaer

Østergaard fortsætter:

- Jeg noterer mig også, at regeringen skal arbejde for, at kravene om etablering i vejtransportsektoren strammes, så anvendelsen af såkaldte postkassefirmaer, som etablerer sig i et land uden at have en reel aktivitet i landet, forhindres. Den dagsorden er EU-Kommissionen også optaget af, og det er et vigtigt skridt i rigtig retning.

 

Med finansloven er det også aftalt, at der fremover skal være fastmonterede ANPG-kameraer ved samtlige 13 grænseovergangssteder ved den dansk-tyske grænse, der kan passeres i køretøjer. Også dette bifalder DTL-Danske Vognmænd.

Det samme gælder en pulje på 10 mio. kr. i 2018 til politiets grænseindsats målrettet særligt de grænseovergange, hvor der ikke er døgnbemanding. Puljen udmøntes af politiet efter egen vurdering, bl.a. til patruljering, anskaffelse af mobile grænsekontrolkontorer og udstyr til registrering af tilstedeværelse i eksempelvis lastbiler. Der er også afsat 10 mio. kr. årligt til kriminalitetsbekæmpende indsats ved grænserne.

Begrænset langtidsparkering klar sejr

Erik Østergaard:

- I kommunalvalgkampen lagde DTL pres på politikerne for at få blikket op for problemerne med udenlandske lastbilers langtidsparkering på danske rastepladser, bl.a. Hylkedal Øst ved Kolding. Med finansloven er der lagt op til parkeringsrestriktioner på statslige rastepladser – altså tidsbegrænset parkering for lastbiler på de statslige rastepladser på motorvejsnettet. Det skal forhindre, at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på danske rastepladser. Det ser jeg som en klar DTL-sejr.

Mindre men vigtige initiativer

- Det er generelt en finanslov med en række mindre, men rigtige, initiativer med hensyn til at dæmme op for social dumping. Bl.a. lægges der op til en mere systematisk vidensopsamling om social dumping og for at sikre fair konkurrence og mere integreret myndighedsindsats. Det er til gavn for mange brancher, ikke mindst for transportbranchen.

 

Men ikke alt er kommet igennem finanslovsforhandlingernes kludetæppe:

- Vi havde gerne set, at bolig-jobordningen var kommet til at omfatte flytteservice. Det gør ordningen i Sverige, og det har både løftet erhvervet og hjulpet med mobiliteten. Det er ærgerligt, at dette element er gledet ind og ud af forhandlingerne undervejs, og desværre landet udenfor. Jeg vil stærkt opfordre til, at man i løbet af 2018 evaluerer ordningen og får flytteservice med fra 2019, slutter Erik Østergaard.

Læst i alt:

10 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger