23948sdkhjf

Netværk: Tag højde for ny fartskriver-generation

Nye og måske forsinkede biler kan ’kollidere’ med ny smartere tachograf.

DTL – Danske Vognmænds specialforening Kran Blok Erfa – for vognmænd der kører med kran- og / eller sværgods – advarer nu foreningens medlemmer mod de praktiske, og måske juridiske, problemer, de kan køre ind i – i forbindelse med indførelsen af en ny og smartere tachograf-generation i alle nye lastbiler.

15. juni i år er således skæringsdato for indførelsen af en ny og smartere tachograf, der fra den dato skal være installeret i alle nye lastvogne i hele EU-området, oplyser konsulent Finn Bjerremand, Kran Blok Erfas sekretær.

Er bilerne klar inden 15. juni?

Derfor opfordrer Kran Blok Erfa foreningens medlemmer til at være opmærksomme på, om de har nye lastvogne på vej til opbygning, eller biler der allerede er under opbygning, og som ikke når at blive førstegangsregistreret inden 15. juni.

Ligeledes bør vognmænd være opmærksomme på det ved køb af nye lastvogne frem mod 15. juni. Der kan eksempelvis være tale om kranvogne, der ofte kan være under opbygning over en længere periode.

Ingen dispensation

Kran Blok Erfa har kontaktet De Danske Bilimportører, der også arbejder med udfordringen omkring implementeringen af den nye tachograf. Men herfra er der ikke udsigt til, at der kommer nogen form for dispensation på området.

De Danske Bilimportørers chefkonsulent Ole Kirkelund:

- Som nogle af vore medlemmer har påpeget, kan kravet volde problemer af især to grunde. Der kan være forsinkelser hos fabrikanterne, fordi de nødvendige underleverancer også er forsinkede. Og det kan være vanskeligt, dyrt eller måske umuligt at installere de nye intelligente tachografer i køretøjer, der for længst har forladt fabrikken, er under (langvarig) opbygning – og som ikke når at blive indregistreret før den 15. juni 2019.

Ingen overgangsordning

Ole Kirkelund fortsætter:

- Som udgangspunkt gives der ikke dispensation i denne sammenhæng, fordi der ikke er tale om tab af køretøjernes typegodkendelse, hvorfor hele regelsættet for dispensationer i henhold til direktiv 2007/46/EF ikke finder anvendelse her. Vi har derfor (sammen med Bilbranchen / DI) bedt Færdselsstyrelsen om at vurdere, om der findes andre muligheder for dispensation eller overgangsordninger for især køretøjer under opbygning. Færdselsstyrelsen har meddelt os, at der desværre ikke findes mulighed herfor.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109