23948sdkhjf

Nyt initiativ mod social dumping

DTL bakker op om udspil fra DF og SF mod social dumping.

Dansk Folkeparti og SF har nu i kanten af kommunalvalgkampen lanceret et fælles initiativ til bekæmpelse af social dumping i vejgodstransporten.
Initiativet lægger især pres på kommunerne, fordi regningen ved, at visse virksomheder bruger østeuropæiske chauffører på urimelige vilkår, skader både de danske og de udenlandske chauffører samt ikke mindst de danske skatteydere, mener de to partier.

Partiernes landsformænd – DF's Kristian Thulesen Dahl og SF's Pia Olsen Dyhr – præsenterede i går initiativet for offentligheden.


Støttes af DTL
DTL bakker helhjertet op om initiativet, oplyser DTLs adm. direktør Erik Østergaard:


- Vi er helt enige i, at social dumping bør være et kommunalt valgtema, for det vi er vidne til på de danske rastepladser i øjeblikket, afspejler et parallelt transportmarked, der skævvrider de nationale transportmarkeder og belaster danske vognmænd, danske chauffører og danske skatteydere. Det er samtidig en bjørnetjeneste mod de udenlandske chauffører fra de fattige østeuropæiske lande, der lever under kummerlige vilkår og må campere uden for hjemlandet i månedsvis. Det kan branchen ikke være bekendt.


Kommunal kontrol og særlige politienheder
Dansk Folkeparti og SF foreslår følgende:


- Påbud til kommunerne om at føre kontrol med social dumping på transportområdet ved blandt andet at foretage tjek af rastepladser. Indenrigsministeren pålægges at føre opsyn med at kommunerne styrker kontrollen.
- Kommunerne skal forbyde ”chauffør-hoteller” i industriområder. Det skal ske ved et påbud om ikke at dispensere fra planloven i kommunerne og tillade opførsel af chaufførhoteller.
- En særlig enhed under politiet skal i samarbejde med skattevæsenet have social dumping som særligt fokusområde. Indsatsen skal kredse om regler for skat, ordentlige løn- og arbejdsforhold, etableringskrav og udstationering
- En særlig transport- og vejpolitienhed skal etableres til at tjekke sikkerhed, køre- og hviletid og færdselsloven, da fusk og manipulation presser den danske transportbranche og danske arbejdsvilkår.
- Der skal indføres tidsbegrænsninger for parkering på samtlige rastepladser og parkeringsreservationer til busser, så bevillingshaverne på rastepladserne kan drive en ærlig forretning. Parkeringskontrollen kan henlægges til kommunerne eller private parkeringskorps.


Permanent kontrol
Og så vil DF og SF have permanentgjort den cabotagekontrol hos politiet, der oprindeligt fremgik af den politiske politiaftale fra 2015, men som indtil videre kun løber til udgangen af 2019. Der skal tilføres 15 mio. årligt til formålet.
Hertil kommer ønsket om et videns-center for social dumping i et tværgående samarbejde mellem myndigheder og for at bekæmpe fx postkasseselskaber og misbrug af chauffører fra tredjelande på den konto. Det kræver en høj grad af involvering af EU, mener de to partier.


Klart signal til Europa
Erik Østergaard mener, at problemerne er blevet langt mere synlige:


- Senest i går (søndag) var der et langt indslag i TV MidtVest om forholdene i regionen, når danske vognmænd skal konkurrere mod det parallelle transportmarked, der lever i gråzonen af uklare EU-regler og laden stå til fra danske politikere. Nu ser vi en række konkrete forslag til bekæmpelse, der vil sende klare signaler ned igennem Europa. Det er helt nødvendigt, når landene samtidig står over for nogle afgørende forhandlinger om, hvordan EU's transportmarked egentlig skal fungere i fremtiden. Vi skal i hvert fald gøre vores til, at initiativet bliver kendt, også uden for landets grænser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109