23948sdkhjf

Regeringsaftale glemmer vejtransport

DTL: Nul respekt for politik, der sikrer lettere godskørsel.

Følgeaftalen, mellem Dansk Folkeparti og regeringen i forbindelse med aftalen om omlægning af registreringsafgiften, er indgået uden respekt for en bred transportpolitik, der sikrer bedre lettere godstransport for landets vognmænd.

Det er holdningen hos DTL – Danske Vognmænd, efter at de politiske partier i blå blok er blevet enige om at udbygge Vestfynske Motorvej til tre spor mellem Nr. Aaby og Odense V hurtigst muligt og samtidig nedsætte taksterne med 25 procent til persontransport over Storebæltsforbindelsen.

Valgflæsk

DTL’s adm. direktør Erik Østergaard:

- Der er rigtig gang i gryden med valgflæsk, for takstnedsættelserne på Storebælt kommer, ifølge aftaleteksten, kun til at gælde personbiler. Og det betyder kun én ting: Flere personbiler, mere trafik, mere kø og tabt produktivitet for godsvognmændene og det øvrige erhvervsliv. Aftalen lefler for et særligt segment hos vælgerne og ser fuldstændig bort fra, at transportpolitik er et spørgsmål om at afbalancere fremkommeligheden og infrastrukturen for alle parter. Man har helt ignoreret transportpolitikken.

Brug Storebælts-penge til finansiering

DTL-direktøren synes, at aftalerne bærer præg af, at politikere med forstand på transportpolitik ikke har været med på råd under processen, men at finanspolitikere har fundet tiden moden til at lukke gaveboden op for hr. og fru Danmark:

- Ikke at jeg ikke under den almindelige borger billigere biler, bredere veje og nedsatte takster. Men det her land er nu engang bygget på det faktum, at det er det private erhvervsliv, der skaber værdierne i velfærdssamfundet. Vi kommer til at lide under, at vejene fyldes op med personbiler, mens eksempelvis den kollektive transport fuldstændig ignoreres. Vores klare holdning er, at det er positivt, at kapaciteten på Fyn på sigt opgraderes. Vi ser derfor hellere, at der bruges penge fra Storebælt til at finansiere yderligere hårdt tiltrængte infrastrukturinvesteringer. En sænkelse af taksten på Storebælt vil kun forstærke trængslen og reelt blive en merudgift for vognmandserhvervet, så længe trængselsproblemet ikke er løst.

Fin vejafgift

Det foreløbig positive ved de indgåede aftaler er, ifølge Erik Østergaard, indførelsen af en vejafgift, der kommer til at ramme udenlandske person- og varebiler.

- Men det forudsætter så sandelig, at de danske varebilsvognmænd bliver en del af en udligningsordning, der ikke belaster dem yderligere administrativt.

Af pressemeddelelsen fra Finansministeriet fremgår det, at konkrete modeller - for udbygningen af Vestfynske Motorvej til tre spor og for takstnedsættelsen på Storebælt – fastlægges senere efter oplæg fra regeringen.

Regeringen bemærker, at dens prioriterede infrastrukturprojekter, som nævnt i regeringsgrundlaget (ny midtjysk motorvej, havnetunnel i København, forlængelse af Hillerødmotorvejen og motorvej til Kalundborg) ikke hermed udskydes eller forsinkes.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157