FDL, Frie Danske Lastbilvognmænd

28. oktober 2016 - 02:00

App linkNu på Google Play

Vognmanden

Tåbelig kørsel på E45

28. oktober 2016 - 02:00

Specialforeningen Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL, sætter i et aktuelt nyhedsbrev fokus på bilisternes opførsel på vejene – og deres medvirken til de udbredte trængselsproblemer over store del af landet.

 

I nyhedsbrevet FDL-Nyt bemærkes det, at den manglende fremkommelighed årligt koster samfundet betydelige millionbeløb, ikke mindst ”fordi den trafikale infrastruktur i alt for mange år har været præget af såkaldte lappeløsninger. Politikerne har hvert eneste år debatteret udvidelser af veje og flere penge til den kollektive trafik, men lige lidt hjælper det. Derfor er der hos FDL kun en yderst behersket optimisme med hensyn til regeringens 2025-trafikplan”.

Randers - Vejle

Og kommentaren fortsætter:

 

Noget helt andet er, at det hos rigtigt mange bilister kniber med trafikkulturen. Der ofres mange penge på kampagner mod spritkørsel og manglende opmærksomhed, men hvad med at vende situationen på hovedet og udvise mere hensyn?

- Jeg ved ikke, om der gøres nok ud af at fortælle eleverne om at vise hensyn, for som jeg oplever det på mine daglige ture mellem Randers og Vejle, er hensynet til andre trafikanter ikke det, jeg oplever mest af, lyder det fra FDL’s kontorleder Jens Groot.

For lang tid i overhalingsbane

Jens Groot peger her på ét af de største problemer - måden ”rigtigt mange bilister kører på”.

 

- For det første kører mange alt for lang tid ude i overhalingsbanen. Det er som om, de er bange for at blive klemt inde bag én eller flere lastbiler. Det også et problem, at mange bilister sætter farten ned, blot de ser skyggen af et rotorblink. Det skaber unødvendige kødannelser og øger i den grad risikoen for uheld. Hvis flere ville overhale noget hurtigere, og andre blev i den højre bane, ville trafikken glide bedre.

Farlige situationer

Kontorlederen fortsætter:

- Det er også de færreste, der giver plads, hvis man efter en overhaling vil ind i den inderste bane. Nogle kører også lidt for tæt på den forankørende i håb om, at man ikke stille og roligt kan skifte til inderste bane. Den slags skaber farlige situationer, blot fordi der er typer, som ikke vil acceptere, at man fletter ind på en naturlig facon. Det er de samme typer, som selv maser sig ind ved en afkørsel, efter at de har overhalet en lang stribe.

Læst i alt:

5 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger