14. maj 2018 - 01:43

App linkNu på Google Play

FDL: Helt skæv p-debat

14. maj 2018 - 01:43

Af Redaktionen |

»Der er relativt mange danske chauffører, som på de elektroniske medier ytrer deres utilfredshed med 25 timers-begrænsningen på de statslige parkeringspladser. Men hvorfor al den modstand mod et forslag, som klart kan belyse, om det nuværende antal statslige parkeringspladser er tilstrækkelige, eller der er brug for flere. Først og fremmest er det vigtigste vel, at der er pladser nok til at opfylde lovens krav om, at vi skal overholde køre- og hviletidsbestemmelserne,« siger Jens Groot, kontorleder hos FDL.

 

»Der tales, og skrives livligt, om, at forholdene chaufførernes dagligdag forringes, hvis man nu kun må parkere i de afmærkede båse, som man jo altid kun har måttet, og det nu skal sanktioneres med bøde. Og det skulle så, efter de protesterende chaufførers opfattelse, ene og alene være en begrænsning på 25 timer, der er årsagen. Sådan kan man vist bedst konkludere protesterne,« siger Jens Groot.

»Lad os engang for alle fastslå, at hvis 25 timers parkerings-begrænsning på statslige rastepladser ikke giver de nødvendige parkeringsmuligheder, så chaufførerne kan overholde køre- og hviletidsbestemmelserne, er det statens opgave hurtigst muligt at få asfalteret græsområderne, så der bliver lastbilparkeringspladser nok til de lovlige 25 timers parkering.«

 

»Skulle de nye parkeringsbegrænsninger ikke, som politisk ventet, opfylde kravet, og det vil foranledige en overgangsperiode, til staten har etableret de manglende parkeringsmuligheder, er den jo helt gal. I en sådan periode kan det kun være staten og politiets forbandede pligt at anvise områder, som må bruges til lastbilparkering i max 25 timer. Det ny parkeringsforbud skal ikke være en sovepude for staten, for det skal følges op, og om nødvendigt skal der handles.«

»Nu er det jo så heller ikke statens opgave at etablere lastbilparkering for alle de lastbiler og løstrailere, som de herboende chauffører har med hjem i forbindelse med deres hjemmehvileperioder. ”Uanset længde” har vognmanden valgt en sådan løsning, og så må han også være indstillet på at betale de omkostninger, der kan være ved at finde et sted uden for det statslige område at langtidsparkere lastbilerne og/eller løstrailerne på. Han må ud og leje sig ind, hvor der i erhvervslivet er plads til at langtidsparkere.«

 

»Alt andet "fiksfakseri" er forbeholdt ansvarsløse virksomhedsejere. Hvis man skal kunne drive vognmandsvirksomhed uden på nogen måde at etablere acceptable forhold, så lastbilen kan parkeres i de perioder, hvor den ikke må/ikke kan køre. Det kan under ingen omstændigheder være statens opgave at etablere sådanne pladser.«

Læst i alt:

703 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk