23948sdkhjf

Flere fartbøder til personbiler end overtrædelser hos chauffører og vognmænd ved storkontrol

Den største multikontrol siden corona fandt i dag sted under vingerne af Tungvognscenter Nord. Rasteplads Glenshøj i nordgående retning lagde asfalt til den storstilede kontrol af både lastbiler, varebiler og personbiler.

Med 60 betjente på arbejde på rastepladsen ved Hobro og et korps af medarbejdere fra Færdselsstyrelsen, Motorstyrelsen, Beredskabsstyrelsen og Fødevarestyrelsen var der tale om en kontrol af de helt store.

- Vi kontrollerer bredt i dag. Og taler vi tungvognskontrol, så kontroller vi danske såvel som udenlandske lastbiler. Bremseprøvestanden er med i dag, vi tjekker ansættelsesforhold, løn, køre- og hviletid, ulovlig cabotagekørsel, særtransporter, ADR, dyretransport  Vi går efter de større sager i dag. En af mine nye betjente kom lige og sagde, at en lastbil havde nogle defekte lygter. Det går vi ikke efter i sådan en kontrol som denne her, så chaufføren fik at vide, han skal have det fikset, og så gør vi ikke mere ved det i dag, siger politikommissær og leder af Tungvognscenter Nord Claus Kjær-Pedersen.

Kontrol af udstationerede chaufførers aflønning og dokumentationskrav har været politiets opgave – sammen med Færdselsstyrelsen - at kontrollere siden 2. februar. Det er ikke blevet sanktioneret, da der har været en ”vejledningsperiode, men den udløb 30. april.

Hvordan går det med den kontrol?

- Jeg forventer, at når mine betjente er ude, så kontrollerer de det, siger Claus Kjær-Pedersen. Han forklarer dog, at det tager lang tid at gennemgå alt fra kontrol af selve køretøjet til kontrol af køre- og hviletid og aflønningsforhold på en ”ganske normal dag”. Men selvfølgelig bliver det kontrolleret, som det skal, forklarer politikommissæren.

- Jeg holder på, at vi ikke skal tilbageholde en lastbil mere end det er absolut nødvendigt. Vi har at gøre med chauffører, og de er underlagt leveringstidspunkter og aftaler, og det er vores opgave at lave et skøn. Er der noget rivruskende galt, så kigger vi naturligvis ikke på klokken, men skønner vi, at tingene er i orden, så holder vi ikke på chauffør og bil fordi vi bare vil finde noget, lyder det fra Claus Kjær-Pedersen.

Der blev standset i alt 175 lastbiler heraf 61 udenlandske. 31 varevogne blev kontrolleret heraf var to udenlandske. Herudover blev 22 personbiler også standset på grund af forskellige færdselsforseelser.

Kontrollen resulterede i, at politiet og de deltagende styrelser kunne registrere 33 forseelser mod danske vognmænd og chauffører samt 12 mod udenlandske tunge køretøjer. Der var ni forseelser på varebilssiden.

- Der var stort set forseelser inden for alle områder, konkluderer Claus Kjær-Pedersen  

I forbindelse med kontrollen var der nedsat hastighed på motorvejen. Hastigheden var nedsat til 50 km/t, hvilket var en udfordring for flere, særligt personbiler. 229 havde ved kontrollens ophør haft så travlt med at passere, at det kostede dem en bøde. Heraf 37 klip og fem betingede frakendelser.

- Det er en arbejdsplads, når vi er her, og for at sikre vores medarbejderes sikkerhed, er hastigheden sat ned, til det den er. Det er ikke en pengemaskine, men simpelthen for at passe på de, der går herude og passer deres arbejde. Og vi kan se, det er nødvendigt med AKT-vognen ved disse kontroller, for vores erfaring er, at mange personbilister ikke respekterer fartbegrænsningen, siger Claus Kjær-Pedersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079