23948sdkhjf

Pæn bil til grov kørsel

Entreprenørvognmand fra Hårlev har fået leveret et nyt vogntog til at gøre det hårde veje ved anlægsarbejde over hele Sjælland

Vognmand John Jørgensens lastbiler er vant til at lave det grove arbejde, når der bygges nye anlæg rundt omkring på Sjælland, og det nyeste træk i vognparken bliver ingen undtagelse.
Men det nye forvogn-kærre-træk tager sig alligevel godt ud, som det står nyvasket og stadig relativt ny-leveret på firmapladsen i Hårlev. Ikke at det som sådan er usædvanligt, for John Jørgensens biler er alle bygget nydeligt op uden at være ”tivoli-biler”.
Seneste gang en af vognmandens biler var på forsiden af dette blad var i 2006, da vognmanden rådede over i alt fem biler. I dag er vognparken støt vokset til 15 biler, og selvom de fleste er af svensk afstamning, så er den nyeste levering altså fra Sydtyskland.
»Vi prøver så vidt muligt at se, hvad folk gerne vil køre i. Men det er også sundt engang imellem at prøve noget andet, for så opdager chaufføren tit, at det alligevel ikke er så dumt at køre i fx en MAN,« siger John Jørgensen.

Fuld service
Vognmanden er selv udlært lastbilmekaniker hos Scania, og det ses også på vognparken, der har ni biler med udspring i Södertälje. Hertil kommer tre Volvo’er, og den nye MAN er ligeledes den tredje af sin slags i firmaet.
»Tidligere havde vi faktisk flere MAN, men det går lidt op og ned. Vi kører gerne lidt af hvert,« siger John Jørgensen.
Som noget helt nyt har vognmanden købt den nye bil med fuld serviceaftale i de første fem år af bilens levetid. Tidligere har der ellers været rig aktivitet på firmaets eget værksted.


»Det er den første bil, vi har købt med totalløsning. Men det kommer nok til at blive mere sådan fremover, uanset hvad bil vi køber. Dels fordi der jo ikke er noget mærke, der ikke går i stykker i dag, og dels fordi vi før i tiden lavede det meste service selv på vores eget værksted, men det kan man jo ikke rigtig mere. Lastbilernes systemer er blevet så komplicerede og elektroniske, og det skal man ikke begynde at rode for meget med selv,« konstaterer John Jørgensen.

Relativt lav bil
Fundamentet i det nye træk er en MAN TGS 35.480 8x4 BL med TipMatic-automatgear, tandemtræk og LX-kabine. MAN-forhandleren HE Jørgensen i Dalby har stået for opbygningen af både forvogn og kærre, som er fra HK Tipper. Model og opbygning er valgt for at undgå et stort ”skrummel” af et vogntog.
»Der er andre former for opbygninger med stålkasser, hvor det bliver meget højt og offroad-agtigt. Vi ville gerne have en bil, der ikke er helt så høj og voldsom,« forklarer John Jørgensen.
Vognmanden har som oftest en klar idé om, hvordan bilerne skal bygges – og det afspejler sig også i hele vognparken, der fremstår ganske harmonisk.
»Vi lægger vægt på, at bilerne er lukket af, og at de har de samme lygter osv., så det bliver lidt mere praktisk for os. Og så må de gerne ligne lidt hinanden alle sammen, uanset hvad bil og mærke det er, så vognparken fremstår som en helhed.«

Entreprenør og fræs
Bilen kører til daglig omkring på Sjælland, hvor den står på anlægsarbejde lige fra Masnedø i syd til Hillerød i nord. Alle firmaets biler kører hård entreprenørkørsel samt en smule fræs.
Bilen er pænt, logisk og fornuftigt bygget op – bl.a. med bagsmæk, der kan åbnes om på siden, så det er nemmere for chaufføren, når der fx skal læsses klodser af mm.
Bilen er desuden udstyret med læssekamera, bakkamera og cyklistkamera for både chaufførens og sikkerhedens skyld. Af opbygning er der også to værktøjsskabe, alusider og et 57 mm træktøj, vejesystem, lysskilt, blitzblink, blitzbjælke og fjernlygter. Forvognen er desuden forberedt til at kunne køre med sneplov, når Kong Vinter (måske) gør sit indtog på de danske veje.

AEBS er et krav
Den 4-akslede forvogn er udstyret med AEBS – nødbremsesystemet, som for længst er blevet lovpligtigt på 2- og 3-akslede lastbiler. Men selvom der er tale om en 4-akslet bil, som endnu ikke er omfattet af EU-kravet, så har John Jørgensen altså alligevel tilvalgt sikkerhedssystemet.
»Jeg har sat mig lidt for, at vi kun skal køre med AEBS fremadrettet,« siger John Jørgensen.
Selvom lovkravet næste år også vil omfatte 4-akslede lastbiler, så er der stadig større eller mindre huller i de forskellige producenters modelprogram, når det handler om at kunne tilvælge AEBS. Det har vognmanden fra Hårlev også erfaret.
»Vi skulle faktisk have en MAN mere som tridembil, men det kunne de ikke levere med AEBS. Jeg havde sådan set bestilt den, men på bestillingssedlen manglede AEBS, så det har vi sat på pause indtil videre,« siger han.
»Vi fik også en ny Volvo for nylig, som også var uden AEBS, fordi de ikke kunne levere det. Men fremadrettet vil vi ikke have biler uden,« fastslår han.
»Jeg synes, det er ubegribeligt, at man ikke kan levere det på alle mærker og alle typer biler.«

Tilfreds chauffør
Chaufføren Mathias Nordstrøm Christiansen er daglig kaptajn på det nye vogntogs ture rundt i det sjællandske. Han har kørt for John Jørgensen i et års tid, og hans forrige bil var også en MAN. Mathias er foreløbig godt tilfreds med sin nye vogn.
»Det har været fint indtil videre. Der er især virkelig sket meget med gearskiftet, kan jeg mærke. Det er slut med kænguruhop, når man sætter i gang, og tilbageløb. Det er blevet optimeret en hel del, og det er nu en rigtig behagelig bil at køre,« lyder dommen fra Mathias Nordstrøm Christiansen efter en måneds tid bag rattet.
Chaufføren har selv fået lov at vælge indretning indvendig, hvor den har været en tur forbi plysseren og blevet polstret i pæne, afdæmpede farver.
Kort sagt kan man kun give vognmanden ret, når han
sammenfatter bilen:
»Uden at gøre ekstraordinært meget ud af den har vi fået en pæn entreprenørbil til grov kørsel.«

Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078