23948sdkhjf

ITD tilfreds med bedre infrastruktur

Udvidet fynsk motorvej og lavere Storebælts-takster roses af ITD.

Delaftalen om finanslov 2018 mellem Regeringen og Dansk Folkeparti - om udbygning af den vestfynske motorvej E20 mellem Nr. Aaby og Odense V til tre spor samt lavere takster på Storebæltsbroen – roses af ITD.

ITD opfordrer samtidig til, at strækningen på E20 syd om Odense også udvides til tre spor for at sikre den størst mulige samfundsmæssige gevinst af investeringen.

Gavner hele Danmark

Carina Christensen, administrerende direktør i ITD:

- Der er alt mulig grund til at rose regeringen og Dansk Folkeparti for denne delaftale på finansloven. Udvidelse af E20 fra Nr. Aaby til Odense V samt lavere takster på Storebælt er til gavn for væksten i hele Danmark. Vi havde gerne set, at man i aftalen havde medtaget en udvidelse af strækningen på E20 syd om Odense for at få den samfundsmæssige største gevinst af investeringen. Det arbejder vi nu videre med i den netop nedsatte E20-komite.

Klar i 2022

Transportministeriet oplyser i den udsendte pressemeddelelse om delaftalen, at parterne er enige om, at anlægsarbejdet med udvidelsen af E20 skal gennemføres så hurtigt som muligt, hvilket betyder, at den udvidede motorvejsstrækning vil stå klar i 2022.

Der afsættes 2,4 milliarder kroner til udvidelsen af motorvejen på Vestfyn, hvoraf A/S Storebælt bidrager med godt 2,1 milliarder kroner til finansieringen. Derudover nedsættes taksterne for at køre over Storebæltsforbindelsen med 15 procent fra 1. januar 2018, fulgt op med en yderligere takstnedsættelse fra 1. januar 2023, så taksterne samlet set bliver sat ned med 25 pct.

De lavere Storebæltstakster og finansieringsbidraget til motorvejsudvidelsen betyder, at tilbagebetalingstiden for Storebæltsforbindelsen forlænges med 5 år, så forbindelsen forventes at være betalt i 2034.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11