23948sdkhjf

På vej: Upopulær afgift for særregler

Frankrig på vej med ny afgift.

En ny afgift sætter igen Frankrigs særregler på transportområdet i EU-Kommissionens søgelys, melder brancheorganisationen ITD.


Fra 1. januar 2018 vil Frankrig indføre betaling for vedligeholdelsen af deres database over udenlandske chaufførers arbejde på fransk jord. Urimelige krav lyder det fra IRU og ITD, der nu går til EU-Kommissionen med sagen.


40 euro per chauffør

Fra januar 2018 har de franske myndigheder til hensigt at opkræve et gebyr hos transport- og logistikvirksomheder på 40 euro per chauffør, der udfører tjenesteydelser i Frankrig og er etableret uden for Frankrig.


Reglerne gælder de virksomheder, der er omfattet af de franske regler om mindsteløn og derfor skal lave en elektroniske anmeldelse. De vil fra det nye år blive omfattet af det nye gebyr.
Sådan lyder den seneste melding fra hovedorganisationen IRU. Betalingen betragtes af de franske myndigheder som en servicebetaling til vedligeholdelse af den elektroniske SIPSI-database. IRU og ITD betragter afgiften som en overdreven og unødvendig hindring for det frie indre marked og transportydelser i Frankrig.


Optrækkeri
- Det tenderer til rent optrækkeri. Franskmændene går for langt i denne sag ved at indføre denne såkaldte servicebetaling. Det er en alvorlig krænkelse af de frie arbejdsmarkedskræfter og grundlaget for det indre marked. Denne afgift vil ramme alle transportvirksomheder uden for Frankrig, og det strider mod det europæiske fællesskab. Derfor glæder det os også, at IRU allerede er gået til handling i sagen, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.


Hun opfatter sagen som principiel og understreger, at det er vigtigt at få sat en prop i dette spørgsmål, fordi ideen om beslægtede afgifter vil kunne sprede sig til andre europæiske lande med lignende særregler.


Svækkelse af indre marked
- Vi skal sikre fælles regler for udstationering og mindsteløn i Europa – ikke mindst hvad angår dokumentationskrav. Dette er en svækkelse af det indre marked – og vi håber, at vi kan kæmpe for fælles EU-løsninger i den kommende vejpakke, siger Karen Roiy.


Den internationale organisation for vejgodstransport, IRU, har allerede rejst spørgsmål i EU-Kommissionen vedrørende sagen. ITD læner sig tæt op af IRU, der er ved at gøre klar til yderligere foranstaltninger mod de nye franske afgiftsregler og de franske myndigheder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.611