23948sdkhjf

Spærretid skal spærres til étårigt forsøg

ITD anbefaler, at forsøgsordning for særtransporter følges op af hurtig evaluering.

I slipstrømmen på Vejdirektoratets melding om at forsøget med spærretid for særtransporter over 50 meter udskydes fra 1. juli til 1. oktober i år, leverer brancheorganisationen følgende kommentarer til sagen.

For ITD er det en forudsætning, at de to annoncerede rastepladser står helt færdige, når spærretiden indfases. Derudover foreslår ITD, at spærretiderne indfases som en etårig forsøgsordning, hvor man allerede efter seks måneder vurderer status med hensyn til gener for virksomhederne, herunder tab af arbejdspladser blandt danske transportvirksomheder og vindmølleproducenter.

Regelændringen kommer som led i et politisk ønske om spærretid for særtransporter med en længde på 50 meter eller derover på en række motorvejsstrækninger i Jylland, i Trekantsområdet og på Fyn.

Klar forventning

Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD:

- Vi kvitterer for udskydelsen af indfasningen af spærretider for særtransporter over 50 meter. Vi har dog samtidig en klar forventning om, at myndighederne kan give sikkerhed for, at der er den nødvendige kapacitet på rastepladserne, så særtransporterne kan køre ind og parkere, når de nye regler træder i kraft. Det gælder ikke kun de to annoncerede rastepladser i Frøslev og Kværkeby. Der skal generelt flere rastepladser til for at kunne håndtere særtransporterne og den øvrige lastbiltrafik.

Statusmøder

Samtidig ønsker ITD, at ordningen indfases som en etårig forsøgsordning med statusmøder, hvor Transport-, Bygnings- og Boligministeriet allerede efter seks måneder indkalder transportvirksomheder, vindmølleproducenter og relevante organisationer til at evaluere effekten af spærretiderne, herunder omkostninger for erhvervene.

Tabes der arbejdspladser?

- Vores bekymring går på, at man med spærretider risikerer at ramme en række erhverv – herunder særligt særtransportvirksomhederne og vindmølleindustrien. Det er afgørende, at vi følger forsøget tæt og sikrer, at spærretiderne ikke medfører tab af arbejdspladser. Tab af arbejdspladser vil i første ombæring ramme transportvirksomheder og vindmølleproducenter, hvilket på længere sigt vil kunne hæmme væksten i Danmark, tilføjer Jørn-Henrik Carstens.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11