23948sdkhjf

Iveco: Dette er fremtidens lastbil

Onsdag aften præsenterede Iveco en opdateret af den gasdrevne langturslastbil Stralis NP. Det foregik ved et arrangement for en række europæiske transportmedier i Ulm i det sydlige Tyskland.

Iveco har videreudviklet gasmotoren i Stralis NP til nu at kunne levere 460 hk – akkurat som den tilsvarende dieseldrevne langtursmodel Stralis XP.

»Dette er fremtidens lastbil,« lød det bl.a. fra topchefen i Iveco, Pierre Lahutte, da han præsenterede den nye gas-topmodel.

Stralis NP leverer 460 hk og har et maks. moment på 2.000 Nm. Som noget nyt er Stralis NP nu også udstyret med Hitronic og HiCruise som en markant opgradering af gearkassen og skiftekomforten – i hvert fald på NP-modellen med 460 hk. Stralis NP med 400 hk, som blev lanceret sidste år, kan formentlig inden længe også leveres med Hitronic og HiCruise, oplyser Iveco.

Stralis NP er tilgængelig både som 2-akslet trækker og chassisbil, og størrelsen af antallet af gastanke har kunden forskellige muligheder for at vælge. Vælger man den største tankkapacitet, kan Stralis NP ifølge Iveco køre 1.600 km imellem hver optankning, hvilket altså gør den brugbar til langturstransporter.

Både LNG (flydende gas) og CNG (gas i komprimeret form) kan bruges til Stralis NP – og man kan endda udstyre samme lastbil med både CNG- og LNG-tank. Motoren er nemlig ligeglad med, om den bliver fodret med CNG eller LNG.

Iveco oplyser, at merprisen for Stralis NP pt. er 30-40 procent mere end en tilsvarende Stralis i dieselversionen. Forskellen forventes at blive mindre, når produktionstallet på NP-modellen stiger.

På trods af merprisen viser Ivecos beregninger, at man over en fem års periode kan opnå en besparelse i TCO-regnskabet (Total Cost of Ownership = totale ejeromkostninger inkl. indkøbspris). Besparelsen fremkommer ved, at gasbilen kører ca. 10% længere end dieselbilen pr. liter/kilo. Samtidig indgår i beregningen, at gasprisen pr. kilo er mindst 10% under literprisen på diesel – et regnestykke, som selvsagt svinger meget fra land til land.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.63