23948sdkhjf

Topchef: Selvkørende er langt væk

Udviklingen af selvkørende teknologi til biler og lastbiler tager voldsom fart i disse år. Flere steder i verden bruges selvkørende lastbiler på forsøgsbasis og til specialindsatser i miner og andre lukkede miljøer.

De fleste nye biler og lastbiler er allerede udstyret med visse formende for selvkørende teknologi til at hjælpe chaufføren under kørslen – til gavn for sikkerheden. Men hvor tæt er vi egentlig på at se selvkørende lastbiler, som kører selv uden indblanding fra chaufføren – og måske endda uden mennesker i førerhuset – som en almindelig del af transportbranchen?

Faktisk ikke så tæt på. Det mener Pierre Lahutte, præsident og topchef for lastbilproducenten Iveco.

»Selvkørende lastbiler er et meget interessant emne. Men man kan diskutere, hvor tæt vi er på det. Alle snakker løs om det, men et fundamentalt problem er, hvad sker der, når den første ulykke sker – som vi fx så det med Tesla,« siger Pierre Lahutte.

Netop Tesla var – med en personbil – for to år siden involveret i en dødsulykke i Californien, hvor føreren blev dræbt, mens en autopilot-funktion var slået til. Og tidligere i år i Arizona blev en fodgænger dræbt, da hun blev ramt af en selvkørende personbil fra Uber. I det førstnævnte tilfælde blev konklusion, at Tesla ikke var ansvarlig, fordi bilisten frivilligt havde valgt at bruge autopiloten.

»Det kan gå for et forbrugerprodukt som Tesla. Men hvis du er en transportør med 500 chauffører og 500 lastbiler, så kan man ikke forestille sig, at det vil være chaufførens valg at bruge autopiloten. Og så er det dit ansvar, hvis der sker en ulykke. Der er et juridisk bånd mellem arbejdsgiveren og den ansatte,« påpeger Pierre Lahutte.

Ingen kan give garantien

Selvkørende lastbiler er derfor en helt anderledes juridisk problemstilling.

 

»Hvis vi vil have selvkørende lastbiler, så kan ansvaret ikke hænge på chaufføren. Det må være arbejdsgiveren, som giver ham besked på at bruge autopiloten. Men for at gøre det, må han være sikker på, at det fungerer. Og så vil arbejdsgiveren vende sig mod producenten og spørge, om han kan garantere, at autopiloten fungerer problemfrit. Jeg tror ikke, at der i dag er nogen producent, der kan svare på dette spørgsmål,« lyder det fra Ivecos topchef.

En for tidlig udrulning af selvkørende lastbiler vil kunne slå udviklingen mange skridt tilbage, vurderer Pierre Lahutte.

»Vi kan ikke tåle i vores branche, hvis der sker en dødsulykke.«

»Så jeg tror ikke, at vi som producenterne er klar til at gå ud fra, at pålideligheden er god nok til at sælge vores selvkørende lastbiler. Fordi ansvaret må ligge på os. Det kan ikke ligge på chaufføren, som bliver instrueret af en arbejdsgiver, som får at vide af en producent, at du godt kan sige til din chauffør, at han skal bruge autopiloten. Det ser jeg ikke ske på kort sigt – tværtimod,« siger Pierre Lahutte.

Alle arbejder på det

På trods af det arbejder Iveco – som de fleste andre førende lastbilproducenter – intenst med at udvikle ny teknologi, og herunder ikke mindst af den selvkørende slags.

»Den største udfordring i dag er manglen på chauffører, så vi arbejder alle på det,« siger Iveco-chefen.

»Vi har masser af teknologi, men du er samtidig nødt til at kunne svare på, hvor ligger ansvaret i tilfælde af en ulykke.«

»Chauffører er ikke forbrugere, der vælger at bruge en funktion. Alle chauffører er ansatte, så de kan aldrig bruge selvkørende teknologi på eget ansvar. Og hvis du er en chauffør, som adlyder ordrer, så vil ansvaret altid gå tilbage til forhandleren og producenten af lastbilen.«

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188