Bøde: Is på tag og ulovlig cabotage
Betjente fra Tungvognscenter Syd blev fredag i sidste uge kaldt til motorvejsafkørsel Horsens Syd, hvor en udenlandsk lastbiltrækker, tilkoblet en dansk sættevogn, havde tabt en større isflage ned på en medkørende personbil, der fik smadret frontruden ved uheldet.
Personale fra Toldstyrelsen, kørte tilfældigvis på stedet, da lastbilen tabte isflagen. De tog kontakt til lastbilchaufføren og fik denne standset. Det var derfor en formssag for Tungvognscenter Syd at lave en færdselsuheldsrapport og give føreren af lastbilen en bøde for, at han tabte is ned på bilen.
Bøde på 2.500 kr.
Det er et krav, at føreren – inden kørslen begynder - sikrer, at der ikke er is eller sne på motor- eller påhængskøretøjet, der kan falde af og forårsage fare eller forvolde skade eller ulempe for andre – så færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.
På grund af grovheden i det aktuelle tilfælde, hvor forruden blev knust på den medkørende personbil, lægges der op til en bøde på 2.500 kr. samt en betinget frakendelse af førerretten.
Ved gennemgang af lastbiltrækkeren, sættevognen, gods, køre- og hviletid samt fragtdokumenter fremgik det, at den udenlandske lastbil kort før uheldet var kørt fra Horsens på en international tur. Chaufføren var startet dagen før efter en lang juleferie. Ved gennemgang af køretøjet viste det sig, at også lastbilen havde holdt stille henover jul og nytår.
Ulovlig cabotagekørsel
Ved efterforskningen viste det sig også, at chaufføren - forud for den internationale tur han netop var startet ud på - også havde foretaget 1. cabotagetur fra et firma i Østjylland og til et transportfirma i Horsens.
Forudsætningen for at køre lovlig cabotage er, at lastbilen inden for en periode på maksimalt syv dage har afsluttet en international tur. Hvis turen er afsluttet i et andet EU-land, og lastbilen er kørt ind i Danmark uden læs, må der køres 1. cabotagetur i Danmark inden for syv dage. Hvis en internationale tur afsluttes i Danmark, så må der lovligt køres 3. cabotageture i Danmark inden for syv dage.
Ekstra bøde på 35.000 kr.
I dette tilfælde var der ikke foretaget en international tur inden for 7 dage. Derfor er der et bødekrav på 35.000 kr. mod den udenlandske vognmand. Lastbilen blev kortvarigt tilbageholdt, indtil der var stillet betalingsgaranti for bødekravet.