Jura

2. august 2017 - 01:46

App linkNu på Google Play

Eks-politichef: Det er aldrig set før

2. august 2017 - 01:46

Rasmus Haargaard

Når Rigspolitiet ønsker lempelser på køre- og hviletidsområdet udskudt i et år, så handler det ikke om de it-problemer, som myndighederne ellers angiveligt slås med ved indførelsen af de nye regler. Derimod handler det om at undgå et stort dobbeltarbejde ved igen at skulle behandle de mange sager på området, hvor der endnu ikke er faldet dom.

 

Det er i hvert fald overbevisningen hos Carl Peter Frederiksen, som til daglig driver rådgivningsfirmaet Tungvognsspecialisten, og som har en fortid som leder af Rigspolitiets Tungvognssektion i en årrække.

 

»Det handler nok om, at politiet og anklagemyndigheden vil undgå en stor arbejdsopgave, idet rigtig mange ikke endeligt afgjorte køre- og hviletidssager skal læses om. Og det er jo også en måde at blive lovgivende magt på, hvis de mener, at Folketinget har vedtaget noget, der ikke passer dem,« lyder det fra Carl Peter Frederiksen.

 

Teknik som undskyldning

 

Lempelserne skulle være trådt i kraft 1. juli, men er foreløbig udskudt på ubestemt tid. Transportministeriet har oplyst, at det skyldes it-problemer med at håndhæve ændringerne i sanktionerne. Men den forklaring køber Carl Peter Frederiksen ikke.

 

»Da der er tale om lempelser, så betyder det, at alle verserende sager skal læses om og afgøres ud fra det nye koncept. Det ønsker man ikke, og derfor bruger man noget teknik som undskyldning for at udskyde indførelsen af de nye regler,« siger han.

 

Rigspolitiet og anklagemyndigheden har fra starten været skeptiske over for ændringerne i sanktionerne på området. Det fremgik allerede af høringssvarene før vedtagelsen af lovændringerne, hvor Rigspolitiet vurderede, at især ændringer i frakendelsessystemet ville koste et års tid samt mellem 500.000 og 800.000 kroner at omstille it-systemerne til.

 

»Det er efter min opfattelse noget pladder. Jeg har talt med andre, som også har været i systemet for nylig, om det, og det er vores opfattelse, at med en lille smule behændighed kan man godt få det til at fungere,« siger Carl Peter Frederiksen.

 

Forkert vej at gå

 

At politiet – og mere specifikt anklagemyndigheden – på denne måde angiveligt forsøger at påvirke lovgivningsprocessen er uhørt, mener tungvognseksperten.

 

»Jeg synes, det er en forkert vej at gå, at en kontrolmyndighed pludselig forsøger at lave love på den her måde. Det hører ikke hjemme i et retssamfund.«

 

Carl Peter Frederiksen har ikke tidligere set etaten agere på denne måde – heller ikke i sin egen tid som chef for politiets tunge drenge.

 

»Anklagemyndigheden har før slået sig i tøjret, når der var nye regler på vej. Det er jo fint nok i en høringsfase, inden reglerne bliver vedtaget. Men når politikerne først har vedtaget noget, så plejer de at sige ”javel” og udføre deres arbejde efter bedste evne.«

»Jeg har aldrig oplevet det her før. Det svarer til, at politiet sagde, at den regel kan vi ikke lide, så det vil vi ikke kontrollere for. Det går jo ikke,« siger Carl Peter Frederiksen.

 

Lastbil Magasinet har for længst rettet henvendelse til Rigspolitiet for at spørge til sagen - men venter stadig i spænding på en tilbagemelding.

Læst i alt:

1986 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger