23948sdkhjf

EU-påtale til Danmark: Returpaller er ikke cabotagekørsel

En mangeårig strid om Danmarks fortolkning af EU-cabotagereglerne har nu fået EU-Kommissionen til at slå fast, at Danmarks fortolkning af cabotagereglerne i relation til returpaller og anden emballering ikke stemmer overens med EU-retten.

Det oplyser advokatfirmaet Njord Law Firm, der har været med til at indklage den danske praksis over for EU.

Af Færdselsstyrelsens cabotagevejledning fremgår, at transport af tomme containere og returemballage (paller, blomsterburer eller lignende) ind i Danmark ikke giver adgang til at udføre cabotagekørsel, hvis der ikke er tale om en reel transport, for hvilket der optjenes fragt.

Omvendt fremgår det af cabotagevejledningen, at udenlandske transportvirksomheders transport af tomme containere, tomme sættevogne og returemballage (palle, blomstrebure eller lignende) i Danmark anses for transport af varer og derfor tæller som en cabotagetur.

”Vi mener, at det er i strid med EU-retten at ligestille returpaller med varer, da man derved indirekte begrænser udenlandske transportvirksomheders adgang til at udføre cabotage i Danmark i et videre omfang, end der er hjemmel til i EU-forordningen 1072/2009. Ligeledes er det svært at se, hvordan pallebytte kan anses som reel transport i cabotagesammenhæng, da der ikke er tale om transport for hvilket, der opnås fragtbetaling. Ud fra en miljømæssig betragtning vil det heller ikke være hensigtsmæssigt at lægge hindringer i vejen for pallebytte-ordningen,” hedder det i en kommentar fra Njord Law Firm til EU-Kommissionens udmelding.

Ifølge advokatfirmaet har der været flere eksempler på, udenlandske vognmænd er blevet tiltalt for ulovlig cabotagekørsel som følge af pålæsning af returpaller.

Ifølge EU-Kommissionen kan returpaller altså ikke sidestilles med varer ved udførsel af cabotage, medmindre transporten af pallerne udgør transport af reelle varer under et fragtbrev for hvilket, der opnås fragtbetaling – altså den samme sondring, som anvendes ved den internationalt indgående transport.

Det er Færdselsstyrelsen, der har udarbejdet den gældende cabotagevejledning i Danmark. Om de danske myndigheder vælger at opdatere vejledningen til EU-Kommissionens fortolkning, vides endnu ikke. I sidste ende kan spørgsmålet ende for EU-Domstolen.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156