23948sdkhjf

FDL advarer om sløseri med 48 timers-reglen

Selvom der tilsyneladende er en hel del, der tager for let på de regler, der gælder med hensyn til EU-Parlamentets og Rådets Arbejdsdirektiv, er det altså et område, som alle skal tage alvorligt. Sådan lyder det i hvert fald vognmandsforeningen FDL.

Det er direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003, der blandt andet omhandler aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden. Derfor kan danske vognmænd med ansatte chauffører ikke bare ignorere direktivet.

»Det er vigtigt at understrege, at det er vognmanden, der suverænt, og alene, har hele ansvaret,« siger FDL´s kontorleder Jens Groot.

»Dømmes vognmanden, kommer han til at betale, dobbelt løn for de overskydende arbejdstimer over de 48 til chaufføren, og bøden udbetales til chaufføren skattefri. Så det kan meget let blive en meget dyr ”fornøjelse” for de pågældende vognmænd, hvoraf nogle måske i forvejen er hårdt presset.«

FDL frygter, at vognmænd kan blive lette ofre for ”medlemsfiskeri” hos fagforeningerne, hvis ikke man passer på reglen om 48 timer. De, der følger retningslinjerne for Arbejdsdirektivet, har til gengæld ingen grund til bekymring, siger Jens Groot.

»Men hvis man ikke har direktivet med i sin planlægning, ryger man over i risikogruppen, og risikerer derved at skulle betale dobbelt overarbejdsbetaling for timerne efter ”48 timers reglen”, som fastslår, at arbejdstiden over en periode på fire måneder højest må udgøre 48 timer i gennemsnit pr. uge.«

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094