23948sdkhjf

Kartelsag: No Win-No Pay

Ingen risiko for DTL-medlemmer, der søger erstatning.

DTL har indgået en aftale med det internationale advokatfirma Hausfeld & Co., der giver DTL-medlemmer mulighed for at rejse krav mod en række lastbilproducenter, hvis medlemmerne mener, at karteldannelsen har påført dem urimeligt høje priser på indkøbte lastbiler.

DTL - Danske Vognmænd indgår således i en kreds af søsterorganisationer fra Sverige (SÅ) og Holland (TLN) i en fælles platform for de søgsmål, der måtte være. DTL er bekendt med, at organisationer i flere EU-lande vil eller overvejer at indgå i den fælles platform.

Hausfeld & Co. er specialiserede i kompensations- og erstatningssager i forbindelse med kartelsager. Modellen, som altså også omfatter DTL-medlemmer, er, at vognmændene kun har udgifter i forbindelse med et søgsmål, hvis de ender med at få en erstatning eller kompensation – den såkaldte No Win-No Pay-model.

Ingen risiko

Erik Østergaard, adm. direktør i DTL:

- Vi synes, at vi med denne aftale giver eventuelt berørte vognmænd i DTL-kredsen en reel mulighed for at få efterprøvet, om karteldannelsen har påført dem unødige udgifter. Udgifter, som en reel og fri konkurrencesituation ikke havde givet. I aftalen med Hausfeld går flere organisationer i flere lande sammen, og alle sager, der vurderes at kunne holde, løftes samlet. De konkrete sager vil blive ført fra Berlin. Og hverken det enkelte medlem eller DTL-Danske Vognmænd skal bære sagsomkostningerne – de bliver betalt ud af en eventuel erstatning fra kartelmedlemmerne. Det forlener to hensyn: At medlemmer får en realistisk mulighed for at prøve en eventuel sag, og at det sker uden risiko. Jeg er derfor overordentlig tilfreds med vores aftale.

Læs mere

Vognmænd, der mener at kunne dokumentere, at de har mærket et økonomisk tab som følge af en række store lastbilproducenters karteldannelse, kan besøge www.truckcartel.fr/da/ og læse mere om karteldannelsen og de muligheder, advokatfirmaet Hausfeld & Co. tilbyder i den anledning.

Det bliver Hausfelds tyske samarbejdspartner, Financial Rights, som er specialiseret i at håndtere store og komplekse datamængder, der i de konkrete sager skal analysere og vurdere omfanget af tab for vognmandsvirksomhederne som følge af karteldannelsen.

Der vil være en række links fra www.truckcartel.fr/da/ og en række oplysninger, som skal udfyldes og uploades omkring den enkelte virksomhed samt lastbilindkøb eller -leasing i perioden 1997 til 2011 for biler over 6 ton. Man skal bl.a. oplyse om modeller, priser, sælger osv.

Krav uden omkostninger

Erik Østergaard:

- Denne mulighed betyder, at man uden yderligere omkostninger kan få vurderet, om ens køb eller leasing af lastbiler i perioden har været på urimelige vilkår på grund af karteldannelsen, og vurderingen giver et bud på, hvilken kompensation man vil kunne kræve. Men aftalen betyder også, at man – uden yderligere omkostninger for DTL-medlemmet og sammen med andre vognmænd i lignende situationer – kan få rejst et egentligt erstatningskrav og få håndteret sagen, frem til en afgørelse måtte foreligge. Jeg vil derfor stærkt opfordre vognmænd i DTL-kredsen til snarest at vurdere, om de mener, der er en sag at gå videre med. Det siger sig selv, at jo flere vognmænd, fra 4 forskellige lande, der kan rejse krav, desto bedre står Hausfeld & Co.’s forhandlingsposition.

Han henviser til DTL’s chefjurist John Roy Vesterholm ved yderligere spørgsmål.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08