23948sdkhjf

Skærpet indsats mod fusk: Naboerne strammer skruen

Forslaget har været på bordet flere gange herhjemme, men indtil videre uden at vinde tilstrækkelig opbakning. Til gengæld er vores nordiske naboer klar til at gå mere kontant til værks for at sikre kontant afregning ved større overtrædelser af færdselsloven.

Det handler om tilbageholdelse af ikke bare lastbil, men hele vogntoget. De norske myndigheder har således netop åbnet for, at både lastbil og anhænger/trailer kan tilbageholdes, indtil bøden er betalt.

Ifølge et nyligt lovforslag skal der også være mere frie beføjelser til at bruge hjullås, ligesom det skal være nemmere at komme i gang med at sælge beslaglagte køretøjer videre. Det betyder, at myndighederne allerede tre måneder efter udstedelsen af bøden kan sælge et køretøj videre, hvis bøden ikke er betalt.

»Vi arbejder kontinuerligt for, at alle, som kører på norske veje, følger loven. Nu ønsker vi at ændre loven sådan, at det bliver endnu lettere at tilbageholdet køretøjet helt, til bøderne, som firmaet har fået, er betalt,« siger statssekretær Allan Ellingsen i det norske Samferdselsdepartementet til hjemmesiden Lastebil.no.

Den norske vognmandsorganisation NLF har efterlyst reglerne i lang tid for at gøre transportkøberen medansvarlig for at få bøderne betalt, når loven er overtrådt.

I det norske forslag skelnes der ikke mellem typer af overtrædelser, så det er op til ordensmagten at vurdere behovet for tilbageholdelse i den enkelte situation. Ændringerne gælder både færdselsloven og godstransportloven.

Allerede i 2015 indførte Sverige mulighed for at tilbageholde hele vogntoget, bl.a. i tilfælde af grove køre-/hviletidsovertrædelser. I Danmark er et lignende forslag i flere omgange blevet afvist af et flertal i Folketinget.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096