23948sdkhjf

Større bøder har haft klar effekt

Nu fatter de det:

Da en lettisk lastbil 8. marts blev standset af betjente fra Tungvognscenter Syd, viste kontrollen, at der ikke var betalt vejbenyttelsesafgift for at køre på de danske veje.

Resultatet blev, at vognmanden måtte indkassere en bøde på 60.000 kroner. Hvis lastbilen var blevet stoppet et år forinden med nøjagtig samme forseelse, havde bøden lydt på 1.500 kroner.

Forklaringen er en kombination af skærpede bøder og nye teknologiske hjælpemidler i politiets efterforskning. Og det virker, kan politiet konstatere.

»Det har ændret sig, efter at der kom større bøder på området. Flere vognmænd er begyndt at få betalt vejafgiften, når de kører i Danmark. Tit er der jo gengangere blandt de firmaer, der ikke har betalt, men vi kan se, at flere af dem, som førhen ikke var så ferme til at få betalt, de er nu begyndt at huske at betale vejafgiften, inden de kører ind i Danmark,« siger Stig Simonsen, leder af Tungvognscenter Syd.

Kan se tidligere overtrædelser

Bøderne for manglende betaling af vejbenyttelsesafgift blev skærpet 1. januar 2015 – men efter smøleri i Skatteministeriet blev de først taget i brug i sommeren 2016. Hvor det førhen kostede 1.500 kroner i bøde, koster det nu 2.500 kroner. Desuden er der mulighed for at lægge 2.500 kroner oven i bøden i gentagelsestilfælde – op til et bødeloft på 15.000 kroner.

Når den lettiske lastbil 8. marts så alligevel kunne ramme en bøde på 60.000 kroner, skyldtes det, at Tungvognscenter Syd kunne gå tilbage i tiden og konstatere, at lastbilen havde kørt flere gange i Danmark i den seneste tid uden at have betalt vejafgift.

»I den konkrete sag handlede det om fire forskellige kørselsforløb, og derfor landede bøden på 60.000 kroner. Vi har forskellige efterforskningsmæssige muligheder, som vi kan bruge til at undersøge den slags,« siger Stig Simonsen.

Nummerpladen tjekkes

Et af de nye redskaber er ANPG – forsøget med automatisk nummerpladegenkendelse – som giver politiet mulighed for at indtaste en specifik nummerplade og derefter se, om den pågældende lastbil er registreret på danske veje på andre dage inden for de seneste fire uger.

»Jeg ved ikke, om ANPG blev brugt i den konkrete sag, men det er en af de muligheder, vi har,« bekræfter Stig Simonsen.

Dermed kan en bøde for manglende betaling af vejbenyttelsesafgift altså teoretisk set løbe op i flere hundredetusinde kroner, hvis firmaet har ramt bødeloftet på 15.000 kroner ved en række gentagelsestilfælde, og hvis ANPG afslører, at lastbilen har kørt flittigt i Danmark inden for den seneste måneds tid.

Højere bøder virker

Så vidt vides er bøden på 60.000 kroner til det lettiske firma dog den hidtil største bøde, der er uddelt. Og det lader altså til, at de fleste udenlandske firmaer har forstået beskeden om, at det ikke er gratis at køre på dansk asfalt – som resultat af højere bødetakster og bedre hjælpemidler til politiet.

»Det er selvfølgelig en kombination af bøderne og efterforskningsmulighederne, men først og fremmest er det de højere bøder, som vi fik sidste sommer, der har virket. Det er den tilbagemelding, jeg får fra mine folk derude,« fastslår Stig Simonsen.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078