23948sdkhjf

Uhyggelig lettisk særtransport

Langt rullende 'lig' stoppet i Sønderjylland.

Ustrup Rasteplads i Sønderjylland lagde for få dage siden plads til en politikontrol, hvor Tungvognscenter Syd stoppede et lettisk sættevogntog, der transporterede en mejetærsker.  

Det viste sig hurtigt, at den var helt gal med både sættevogn og lastbil.  

Ved kontrollen konstaterede betjentene således, at der var manipuleret med trækkerens Adblue-system, manglende udsyn gennem frontruden, skævbremsning på lastbilens 1. aksel, meget rustne bremseskiver på 3. aksel og nedslidte dæk på 2. aksel. 

 

Langt synderegister   

Men listen af mangler stopper ikke her. 

Sporestangen var bøjet, mens bremsepotten, bremsenøglen, S-nøglen og bremsebakkerne var fjernet på sættevognens 2. aksel i højre side. 

Driftsbremsen på sættevognen kunne kun levere en fremregnet bremsepræstation på 8 procent – en grel modsætning til minimumskravet på 45 procent. Der var også slør i styrebolte på sættevognens 3. aksel, et nedslidt dæk - til ståltråden - på sættevognens 2. aksel i venstre side, lige som sættevognens chassis var gennemtæret og revnet. 

 

Ikke afmærket

Særtransporten af mejetærskeren havde en bredde på 3,18 meter, og den var ikke afmærket som særtransport. Højden var 4,30 meter, og hvis mejetærskeren i stedet var blevet placeret på det laveste sted på sættevognen, ville den have kunnet køre som tilladelsesfri særtransport. 

Grundet det brede gods var det nødvendigt med spejlforøgere eller en kameraløsning til udsyn bagud, langs godsets ydre kant. Da der hverken var spejlforøgere eller kameraløsning, var der krav om et bagved kørende ledsagekøretøj. 

 

Bødekrav

Sættevognen har fået inddraget nummerpladen, og lastbilen er på værksted i Kolding. Der er et samlet bødekrav mod chaufføren på 18.000 kr. og 31.000 kr. mod transportfirmaet. Desuden skal der betales omkostninger til undersøgelse og bremsetest af køretøjerne på værksted. 

Herudover lægges der op til, at chaufføren frakendes førerretten betinget, da bremserne på sættevognen ikke virkede ”hurtigt, sikkert og virksomt,” - en tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden. På lastbilen er der anslåede reparationsudgifter for ca. 50.000 kr.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094