23948sdkhjf

- Vi jagtes med urimelige krav og bøder

Tidligere mangeårig vognmand ryster på hovedet over politi og myndigheders kontrol.

- Det er langt ude. Vi jagtes med urimelige krav og bøder, lyder det til Vognmandens Fagblad fra Freddy Kæselev, tidligere vognmand gennem 22 år og i dag indehaver af FK Svejseudstyr ved Ishøj.

I slutningen af januar i år blev han standset af politiet i forbindelse med en operativ vejsidekontrol, udført af Midt- og Vestsjællands politis færdselsafdeling.

Den pågældende betjent, der udførte kontrollen, noterede i samme forbindelse, at der var tale om godskørsel for fremmed regning, hvilket FK Svejseudstyr ikke har tilladelse til – og hvilket Freddy Kæselev også klart afviser over for politiet, også via sin advokat Forman Advokater.

- Jeg er blevet stoppet flere gange på fire måneder, end jeg blev på de 22 år, jeg var selvstændig vognmand. Så snart du er over 3500 kg. totalvægt, så er du jaget vildt. Det her er altså én eller anden form for chikane, fortsætter Freddy Kæselev.

Skrivelse til politiet

Således skriver Forman Advokaters advokatfuldmægtig Malene Holst Nielsen blandt andet følgende til Midt- og Vestsjællands politi:

”Der gøres i denne skrivelse, en gang for alle gældende, at virksomheden ikke udfører godskørsel for fremmed regning. Der er derimod tale om firmakørsel jf. godskørselslovens § 1, stk. 5.

Af godskørselslovens § 1, stk. 5, fremgår;

”Ved firmakørsel forstås kørsel med motorkøretøj eller vogntog, hvorved der kun transporteres gods, der tilhører den, der er registreret som bruger af køretøjet, eller gods som denne lejer, udlejer, låner, udlåner eller har i sin besiddelse med henblik på køb, salg, fremstilling, behandling, bearbejdning eller reparation. Kørslen kan tillige udføres med et køretøj eller vogntog lejet uden fører. Godskørslen, der kun må være en hjælpefunktion i forhold til virksomhedens samlede aktiviteter, skal, for så vidt angår kørsel i et motorkøretøj eller vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg, udføres af en chauffør ansat hos denne eller, for så vidt angår kørsel her i landet, af en chauffør ansat hos en tilladelsesindehaver, der efter § 6 a, stk. 2, er godkendt til erhvervsmæssigt at udleje chauffører.”

Depotaftale

Skrivelsen fra advokaten til politiet fortsætter blandt andet:

”FK Svejseudstyr ApS har indgået en depotaftale med AGA A/S. Til støtte for, at der i dette tilfælde, er tale om firmakørsel, og ikke godskørsel for fremmed regning, vedlægges skriv fra Færdselsstyrelsen til Politimesteren i Hobro af 29.11.1995. Sagen omhandlede virksomheden Bech Hansen K/S, Hobro, som i 1995 havde indgået samme type depotaftale med AGA A/S. I vedlagte skrivelse konkluderede Færdselsstyrelsen, at der var tale om firmakørsel. Der blev i denne forbindelse bl.a. lagt vægt på, at det af aftalen med AGA A/S fremgik, at det enkelte depot skulle have et kommisionslager, at ansvaret for godset var hos depotet, og at salgsomkostninger til markedsføring skulle afholdes af depotet. Herudover blev der lagt vægt på, at der blev afregnet med en provision pr. solgt enhed, og at provisionen skulle dække depotets salgsomkostninger, distributionsomkostninger og avance. På baggrund heraf fandt Færdselsstyrelsen, at depotet måtte anses at have godset i sin besiddelse med henblik på salg og at transporten af godset kun var en hjælpefunktion sammenlignet med de samlede salgsaktiviteter i virksomheden. Samme situation gør sig gældende for FK Svejseudstyr ApS, lyder det fra advokatfirmaet, der blandt andet henviser til depotaftalen med AGA.

Surring

At Freddy Kæselev - samtidigt med tvisten om firmakørsel kontra godskørsel for fremmed regning – også i januar blev noteret for overtrædelse af reglerne om surring i forhold til otte styk gasflasker på hver 5 kg. samt en pulverslukker, gør ikke hans utilfredshed mindre.

- Der er tale om pedanteri. Politiet går efter bagateller, og i det her tilfælde var alle otte gasflasker placeret forsvarligt mellem forsmækken og det bur med gasflasker, som jeg havde på ladet af min bil.

FK Svejseudstyrs indehaver tilføjer:

- Jeg har kørt som vognmand i 22 år, og jeg har været selvstændig i 41 år. Mit firma er ratet AAA, og det er jeg stolt af. Lad os få noget mere sammenhold i branchen og erhvervslivet mod det urimelige kontroltryk, der blandt andet køres mod os, der i vores virksomhed kører med biler over 3500 kg. totalvægt.

Freddy Kæselev skiller sig en del ud fra de fleste erhvervsbilister via sin forkærlighed for store amerikanske trucks, med en tilladt totalvægt over 3500 kg.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08