23948sdkhjf

ITD talte igen imod omdiskuteret regel

I disse dage mødes myndigheder og brancheorganisationer fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Holland og Storbritannien i det nordiske forum NORDUK med repræsentanter fra EU-Kommissionen. Det årlige møde finder sted i Finlands hovedsted Helsinki, og årets emne er EU-Kommissionens forslag til vejpakken. For ITD er det afgørende, at man i EU finder frem til fælles fodslag på særligt det sociale område hurtigst muligt.

ITD præsenterede torsdag 6. september 2018 organisationens holdning til tre af vejpakkens hovedområder på det nordiske forum NORDUK, hvor myndigheder og brancheorganisationer fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Holland og Storbritannien deltager.

»Det er meget vigtigt, at vi i Europa bliver enige om nye fælles retningslinjer for transport- og logistikbranchen, inden der er valg til Europa-Parlamentet næste år. Transportvirksomhederne kan ikke være tjent med den nuværende situation med forskellige opfattelser og fortolkninger af den gældende EU-lovgivning på transportområdet. Vejgodstransporten har brug for klare og entydige regler i EU, så virksomhederne ved, hvad de skal rette sig efter,« siger Emma Hadrovic, politisk konsulent i ITD.

Kommissionens har foreslået, at transporterhvervet i fremtiden skal være omfattet af udstationeringsreglerne. Dette tema fyldte – ikke overraskende – meget på dagens NORDUK-møde.

»I ITD mener vi ikke, at de internationale transporter skal omfattes af udstationeringsreglerne. Det vil skabe store administrative udfordringer for transportvirksomhederne. Regelsættet kan ikke kontrolleres og håndhæves effektivt, og det er uhensigtsmæssigt, hvis en chauffør skal skifte løn, hver gang han krydser en grænse,« siger Emma Hadrovic.

ITD er dog positive over for at betragte cabotage og det nationale vejben af kombinerede transporter som udstationering.

»Vi mener til gengæld, at cabotage og det nationale vejben af kombinerede transporter bør omfattes af udstationeringsreglerne fra dag ét. Her er man i direkte konkurrence med de nationale transportører, og da hele transporten foregår i ét land, vil kontrol og håndhævelse af reglerne kunne foregå effektivt. Vi anser vores position på udstationeringsreglerne som et fornuftigt kompromisforslag, og vi er glade for at kunne drøfte det med vores nordiske kollegaer,« siger Emma Hadrovic.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.238