23948sdkhjf

Op til 8,2% brændstofbesparelse for den nye MAN-generation

Den nye lastbilsgeneration fra MAN er endnu mere brændstofeffektiv end dens forgænger. Udvikling inden for drivline, aerodynamik og MAN EfficientCruise gør den nye lastbilsgeneration ekstra økonomisk

Resultatet af TÜV’s test taler sit tydelige sprog: MAN TGX 18.470 Euro 6d brugte 8.2 % mindre brændstof, sammenlignet med MAN TGX 18.460 Euro 6c, den tidligere version med Euro 6c-motor. Strækningen, som kørtes under testen, var 342 kilometer lang, og lastbilerne blev testet på både motorvej og ved landevejskørsel.

I Danmark er der også stor glæde hos MANs salgsdirektør Frank Nielsen:

»De bekræftede testresultater fra TÜV er fantastiske. En brændstofbesparelse på helt op til 8,2 % er rigtig flot og et meget vigtig argument, når vores kunder, ovenpå coronakrisen igen skal ud og investere i nye lastbiler. Og så er timingen helt perfekt i forhold til, at vi netop nu er på vej ud til alle de danske lastbilskunder for at vise vores nye lastbilsserie frem.«

Drivline med ny optimeret effekt

Den nye lastbilsgenerations optimerede hypoidaksel tilbyder en højere udveksling end forgængeren. Desuden har den nye D26 Euro 6d-motorgeneration en reduceret mængde af recirkuleret udstødningsgas og øget termodynamisk effektivitet, hvilket giver mere effektivitet, selv ved høje motoromdrejninger.

GPS-fartholderen MAN EfficientCruise er blevet videreudviklet og tilbyder nu endnu flere og mere omfattende funktioner end tidligere. Dette inkluderer blandt andet "dynamisk sejlads", hvilket indebærer en konstant veksling imellem at accelerere og køre i friløb med lastbilen. Desuden er ACC-afstandskontrolsystemet optimeret for at kunne udnytte rulleenergien ved nedkørsler. Systemet holder en større afstand til køretøjet foran, så lastbilen kan rulle uhindret så længe som muligt.

Aerodynamik – nyt design for bedre effektivitet

Aerodynamik spiller en vigtig rolle for at mindske brændstofforbruget og flere komponenter har fået nyt design. Den nye lastbilgeneration har fx smallere sidespejle end sin forgænger, hvilket giver mindre luftmodstand. Nydesignede luftafvisere forbedrer desuden luftstrømmen til køleren og motorrummet og den nye tagspoiler optimerer luftstrømmen fra lastbilen til traileren.

Premiere i Danmark

De gode TÜV testresultater kommer netop, som MAN er på vej ud til de danske lastbilskunder.

»Vi er netop i disse dage ved at forberede vores ”NEW MAN TRUCK TOUR”, som fra 25. august og frem til 17.september kommer forbi landets MAN forhandlere. Her vil vi invitere vores kunder til at komme forbi og se den nye lastbilgeneration og vi vil tilbyde testture til alle interesserede,« slutter salgsdirektør Frank Nielsen,

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235