23948sdkhjf

Stærkt 2017 for Mercedes

I segmentet for lastbiler på +6 tons har Mercedes-Benz formået at øge markedsandelen fra 15,6 pct. til 18,9 pct. i 2017, og samtidig har importøren også taget et helt nyt brand under sine vinger.

Med et stort set uændret totalmarked for lastbiler på over 6 tons er der ingen tvivl om, at kunderne i stigende grad kigger efter Mercedes-Benz, når de skal vælge ny lastbil. Og det glæder naturligvis salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark, Jens Tittel:

»Der er ikke noget, som er vigtigere for os end vores kunder. Derfor er jeg også stolt af, at vi oplever endnu større efterspørgsel fra dem. Jeg tror fuldt og fast på, at vi her ser en positiv effekt af kombinationen af stærke produkter og ikke mindst det høje serviceniveau, som vores erhvervskunder oplever hos vores forhandlere. Det er helhedsoplevelsen, som tæller, og den kan vi levere hele vejen rundt,« siger Jens Tittel.

Fuso en del af familien

Året, der gik, bød også på introduktionen af Fuso som en del af den danske Mercedes-Benz familie. Og selvom mærket måske er et relativt ubeskrevet blad herhjemme, så udgør Fuso-brandet faktisk en lige så stor del af Daimler Trucks, som Mercedes-Benz målt på antal solgte enheder på verdensplan:

»Kunderne efterspørger hårdføre og manøvredygtige biler til specialopgaver – ikke mindst i de større byer, hvor smalle gader, skarpe sving og små porte præger gadebilledet. Fuso Canter klarer udfordringen til UG med sin kompakte størrelse og svingradius som den lille by-bil, smart,« fortæller Kenneth Vestergaard, som er Fuso Manager og står bag introduktionen af lastbilen i Danmark.

Fuso var desuden først i verden til at præsentere serieproducerede el-lastbiler, da man allerede sidste år kunne vise en ren el-version af Canter. Samtidig med præsentationen af eCanter blev de første biler leveret til udvalgte kunder, hvorfor man allerede nu kan finde rene el-lastbiler anvendt til distribution i blandt andet New York og Berlin.

Ny service placerer lastbilerne, hvor de hører til

I 2017 introducerede importøren desuden Mercedes-Benz Uptime - et intelligent system, der i realtid diagnosticerer og informerer både værksted og vognmand om lastbilens tekniske tilstand og i mange tilfælde endda kan advare om skader på bilen, før de bliver et problem:

»Med MB Uptime vendes drift og vedligeholdelse af bilparken på hovedet. Nu er det populært sagt bilen, der med meget præcise anvisninger informerer værkstedet, når den fejler noget. Det betyder kortere ventetid på værkstedet, fordi opgaven er kendt og reservedelene bestilt på forhånd. Altså færre uheldige overraskelser og dermed flere timer på vejene, hvor bilerne hører til,« siger Mikael Voigt, Product & Marketing Manager hos Mercedes-Benz Trucks.

Mercedes-Benz ser frem mod et spændende 2018, som også byder på overraskelser.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252