23948sdkhjf

Test: Mercedes har valgt vejen

Elektriske lastbiler – i forskellig form – er vejen til fremtiden, mener Mercedes, der har lagt en klar strategi og allerede er langt med at gøre den til virkelighed:

Mercedes-Benz er klare i spyttet, når det handler om vejen mod fremtidens grønne transportløsninger. Hvor andre lastbilfabrikker taler om tre eller op til fire strategier/teknologier til at dække den tunge vejtransport i årene fremover, så har Mercedes-Benz lagt sig fast på sin “dual strategy”. Det vil altså sige, at den tyske producent satser på at udvikle lastbiler ad to spor.

- Elektrisk kørsel vil dække meget. For dem med op til 500 km om dagen vil e-lastbiler give meget mening. For dem, der kører længere, vil brintdrevne brændselscelle-lastbiler være løsningen. Områder som distribution og renovation vil elektrificeres tidligt, og den proces er allerede i gang, siger Karin Rådström.

Den nytiltrådte topchef for Mercedes-Benz Trucks var således klar i mælet, da Lastbil Magasinet i efteråret 2021 havde lejlighed til at tale med hende og køre i en række af fabrikkens allernyeste produkter – nogle af dem endda så nye, at de slet ikke findes i forhandlernes ordresystem.

Under overskriften “Shaping Now & Next” fortalte Mercedes-folkene om, hvad der rører sig lige nu – og hvad man forventer der kommer til at ske i de kommende år. Og man må sige, at Mercedes kan sætte handling bag ordene i form af en række alternative lastbiler, hvoraf nogle for ganske nylig er gået i produktion, nogle er meget tæt på og i realiteten klar, mens andre godt nok er langt i processen – men stadig omgivet af store spørgsmålstegn.

eActros er klar

Den mest friske nyhed på samlebåndet i Wörth er Mercedes-Benz eActros. Som navnet antyder, er der tale om en elektrisk udgave af flagskibet Actros, og den er netop blevet sluppet løs til serieproduktion. Vi har før siddet i en eActros, men det var første gang, at vi havde lejlighed til at prøvekøre krabaten over en længere testtur på offentlig vej – og altså nu i den helt færdige udgave.

Drivlinen i eActros er samlet i den elektriske aksel, som er udstyret med to elektriske motorer, som leverer en effekt på op til 400 kW (544 hk), samt en to-trins gearkasse.

eActros-serien fås med tre eller fire batteripakker, hver med en kapacitet på 105 kWh. En batteripakke giver – som løs tommerfingerregel – 100 km rækkevidde, og dér har man også forklaringen på typebetegnelsen på siden af eActros-modellerne. Står der 300, er der altså tale om en bil med tre batteripakker og en rækkevidde på omtrent 300 km. Står der 400, så… ja, gæt selv.

Disse rækkevidde-tal er selvfølgelig til enhver tid afhængig af kørselsmønster, type af opbygning på bilen, klima etc. – og selvom lang rækkevidde selvsagt er at foretrække, så vejer batterier som bekendt – og koster – så for den elektriske vognmand er det vigtigt at finde den rigtige specifikation, hverken mere eller mindre. Med tre batteripakker kan bilen lades fra 20 til 80 procent på lidt over en time med en hurtigladning på op til 160 kW.

Glimrende indtryk

Nå, men tilbage bag rattet i den nye eActros på vejene omkring Wörth, så må vi herfra lette på hatten for den første, rigtige køre-oplevelse i Mercedes’ elektriske flagskib. Vi har kørt en del elektriske lastbiler efterhånden, både færdige modeller og prototyper, men Mercedes har mere end nogen anden producent (foreløbig) formået at overføre følelsen fra den ”rigtige” Actros til eActros-modellen.

Alt ligner sig selv bag rattet, hvor man med det efterhånden Multimedia Cockpit har et fremragende overblik over både dit og dat, med nogle få justeringer, såsom en tydeliggørelse af den aktuelle status på rest-rækkevidden – som trods alt er et noget mere presserende stykke information i en el-lastbil, end vi er vant til fra diesel-modellerne. Det omfangsrige sortiment af sikkerhedssystemer såsom advarsel om bløde trafikanter, Sideguard Assist og den nyeste (femte) generation af Active Brake Assist er også implementeret i den elektriske Actros fra starten.

Kort sagt et glimrende første indtryk af den letkørte eActros, som allerede er leveret til de første kunder. Ifølge Mercedes kan fabrikken i 2022 kapere at bygge et ”stort” trecifret antal eActros. Hvad det betyder, ved vi ikke, men altså et sted mellem 100 og 999…

eEconic på vej

Det logiske næste trin i den elektriske udvikling bliver en elektrisk version af den lavtgående Econic-serie, som får det lidt stammende navn eEconic. Vi har nu hørt om den og set den – men har stadig til gode at prøvekøre den.

I de elektriske udgaver er eActros og eEconic bygget på samme platform, så de grundlæggende tekniske specifikationer på eEconic bliver i store træk magen til eActros. Som det oplagte køretøj til renovationskørsel forventer vi, at eEconic i de første år hurtigt vil overhale eActros i produktionsantal og blive den første modelserie fra Mercedes, der for alvor brager igennem den elektriske mur i transportbranchen. Faktisk får man endnu mere i den elektriske Econic-udgave end i den konventielle, fordi eEconic allerede har implementeret Multimedia Cockpit og andre lækkerier fra den nyeste Actros MP5-serie.

Mercedes-Benz eEconic er planlagt til at gå i produktion i andet halvår af 2022. En af de allerførste kunder i ordrebogen er faktisk dansk, eftersom renovationsselskabet Urbaser A/S har været hurtigt ude og lægge en forhåndsordre på 11 stk. eEconic. Så dem ser vi frem til at se på danske veje, måske allerede næste år.

De lange transporter

Næste fase bliver el-lastbiler til regional og mellemlang transport, og her har Mercedes-Benz bebudet, at eActros LongHaul forventes at ramme samlebåndet i 2024. Der bliver tale om en batterielektrisk lastbil med en rækkevidde på op til 500 km på én opladning. De tekniske specifikationer kommer til at blive finjusteret i de kommende år, men da det bygger på en videreudvikling af teknologi, som allerede er i produktion, forekommer det som et sandsynligt scenarie.

Til rigtig fjerntransport skal vi over i det andet spor i Mercedes’ ”dual strategy”. Her taler vi om lastbiler drevet af brint og udstyret med et brændselscelleanlæg, som omdanner brinten til strøm og via et batteri driver den elektriske motor. Det er fremtiden til de tunge, lange transporter, mener Mercedes.

Prototypen hedder Mercedes-Benz GenH2 Truck (H2=hydrogen/brint). Lastbil Magasinet havde i Wörth for første gang lejligheden for at køre en tur på en lukket testbane i Mercedes’ brint-lastbil – desværre ikke bag rattet pga. det endnu meget tidlige stade i produktets udvikling, men det var alligevel en meget interessant oplevelse.

GenH2-bilen, som vi kørte i, er anden generation i udviklingsprojektet, og det er første gang, at Mercedes inviterer journalister ombord. Køremæssigt føles det langt hen ad vejen som at køre en elektrisk lastbil (hvilket det jo ret beset også er). Brændselscelleanlægget har en turbolader, som laver lidt lyd, men ellers er bilen ganske støjsvag, som vi kender fra e-modellerne.

På en skærm i midten af førerhuset kan man i realtid følge med i, hvor meget af effekten, der undervejs kommer fra batteriet og direkte fra brændselscelleanlægget – og når nu vi ikke sad bag rattet, var det et interessant indblik. Da vores chauffør trådte godt i bund og accellererede hårdt på testbanen, leverede bilen i alt omtrent 500 kW, og heraf kom langt det meste – cirka 400 kW – fra batteriet. Det viser med al tydelighed, hvor uundværligt batteriet er for en brint-lastbil med brændselsceller, uagtet at det i første omgang kan lyde som et unødvendigt mellemled. Undervejs bliver batteriet opladet af brændselscelleanlægget, og ved almindelig kørsel kom kraften cirka 50/50 fra brændselsceller og batteri.

Arbejder med Volvo

Mercedes-Benz har meldt ud, at man forventer, at GenH2-lastbilerne vil kunne bruges til ture på op til 1000 km pr. optankning. Det bliver bl.a. muligt, fordi Mercedes i fremtiden vil satse på brændstoftanke med flydende brint, der giver en længere rækkevidde end komprimeret brint.

Mercedes (via Daimler Trucks) er gået sammen med Volvo Group om at udvikle den nødvendige brændselscelleteknologi – og mens Volvo putter lidt mere med at fortælle om en tidsplan, så forventer Mercedes at sende serieproducerede brint-lastbiler på gaden i 2027.

Alt sammen lovende planer og en klar retning fra Mercedes-Benz, der altså ser elektriske lastbiler som vejen frem til både korte og lange transporter – enten batterielektriske eller med brændselsceller.

Klare til- og fravalg

I modsætning til andre fabrikker har Mercedes ingen tro på gas som drivmiddel, hverken på langt sigt eller som en overgangsløsning. Actros kan ganske vist fås i enkelte udgaver med gasmotor, men noget helhjertet modelprogram er det ikke, og ikke noget ingeniørerne i Wörth bruger kræfter på at videreudvikle.

Heller ikke biobrændstoffer, som fx HVO, der kan bruges til at fodre den velfungerende dieselmotor med grønne alternativer, ser man den store fidus i. Biobrændstofferne har nået sin top lige nu, og som en reel faktor i fremtidens grønne transport ser Mercedes ikke stort potentiale i at gå den vej – heller ikke selvom der er flere markeder uden for de store i Europa, Asien og USA, hvor dieselmotoren stadig vil være den eneste reelle løsning i mange år frem.

Mercedes er dog – ganske klædeligt – ikke mere skråsikker, end at man holder øje med udviklingen på alle områder, også dem man ikke selv aktuelt arbejder med. Direkte adspurgt om fx potentialet i at hælde brint på forbrændingsmotoren, som flere konkurrenter arbejder med (bl.a. DAF og Renault), svarer Mercedes-topchefen Karin Rådström:

- Vi er i et marked lige nu, der er mere uforudsigeligt end nogensinde. Det er positivt, at andre forsker i andre løsninger, end vi gør. Vi tror på, at batterielektriske lastbiler og brint-lastbiler bliver løsningen. Men vi vil være klar til at træffe andre beslutninger, hvis udviklingen går en anden vej om nogle år.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.282